donderdag 4 augustus 2022

The Expanse 1: Leviathan Wakes - James S. A. Corey

De televisieserie gebaseerd op deze boekenreeks heeft veel indruk op mij gemaakt. Na een totale herkijk van de zes seizoenen (helaas is hun niet meer gegeven) was ik wel heel benieuwd geworden naar de boeken zelf. Dat is immers de originele bron.
Het lezen van een boek nadat ik eerst de televisieadaptatie heb gezien, is een heel andere ervaring dan een boek lezen en dan de de televisieadaptatie zien. Nu had ik bijvoorbeeld al een heel duidelijk beeld hoe de hoofdpersonages eruit zien en weet ik welke wendingen in het verhaal ik kan verwachten.

Het lezen van dit eerste deel dat geheel verteld wordt vanuit het perspectief van twee hoofdpersonages namelijk Miller en Holden, was een feest van herkenning. Ik denk dat als ik eerst de boeken had gelezen en daarna de televisieserie had gezien, ik ook over de televisieserie enthousiast zou zijn geweest. Er zijn wel hier en daar net wat andere invalshoeken maar deze afwijkingen zijn absoluut niet storend, een boek wordt nu eenmaal nooit op de letter gefilmd.

De schrijfstijl is vlot en de focus ligt vooral op het intermenselijke in plaats van op het wetenschappelijke waar ik een beetje bang voor was. Dus geen moeilijk technische beschrijvingen van wat er allemaal aan de hand is en hoe dat opgelost gaat worden. De gevechtsscènes vind ik wel moeilijk te volgen maar dat heb ik in films ook altijd dus dat zal aan mij liggen. Het stoort me verder ook niet.

Het is absoluut een verslavende serie om te kijken en nu ook om te lezen. De eerste drie delen heb ik tegelijkertijd gekocht dus ik kan gelukkig gelijk door.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...