maandag 19 december 2022

Bitch Planet, Vol. 1: Extraordinary Machine - Kelly Sue DeConnick & Valentine De Landro

Bij een boek als dit vraag ik me gelijk af hoe het ontvangen zou zijn als dit door een man was geschreven. De tekeningen zijn wel gemaakt door een man maar het verhaal over vrouwen die niet gehoorzamen, afgevoerd worden naar een gevangenisplaneet (Bitch Planet) is ontsproten uit het brein van een vrouw.

Na de eerste zeer vrouwonvriendelijke bladzijden stelde het mij gerust als auteur de naam Kelly Sue DeConnick te zien staan. Dit eerste deel blijft sowieso zeer vrouwonvriendelijk maar dat is ook juist waarom het gaat. De mannen die de meeste macht hebben, laten zich door iedereen Vader noemen wat al gelijk een bepaalde sfeer oproept. En dreig je als vrouw te dun, te dik, te luidruchtig, te stil, te religieus, te werelds, te preuts, te seksueel, te queer, te zwart, te bruin, te wat-het-ook-mag-zijn-waarvoor-ze-je-vandaag-veroordelen? Dan hoor je thuis op Bitch Planet. Zo simpel zit het in elkaar.

Natuurlijk gaan de vrouwen op Bitch Planet proberen de macht te grijpen maar dat is niet eenvoudig en in dit deel is het dan ook niet gelukt. 

De zwaar dystopische sfeer van deze strip moet je wel liggen. Ik moest er even aan wennen maar uiteindelijk vind ik het wel heel gaaf hoe de man-vrouw-verhouding hier tegen het licht wordt gehouden.
Op een wikipagina las ik dat deze strip is gebaseerd op de vrouwengevangenissen in films uit de jaren '60 en '70. Met deze informatie viel het verhaal nog iets meer op zijn plek. Grappig toch hoe over een boek lezen toch ook weer een verdieping kan brengen.

Det tekenstijl lijkt ook op die van de jaren '60. En op het einde van elk hoofdstuk staat een bladzijde vol ouderwets aanvoelende vrouwonvriendelijke advertenties.
Het meest opvallende aan de tekeningen vind ik dat de tekenaar Valentine de Landro meerdere malen gebruik maakt van de twee tegenover elkaar liggende bladzijde door er niet een grote tekening van te maken zoals wel vaker te zien is maar door de stroken over de twee bladzijden door te trekken. Zo kunnen er drie stroken onder elkaar staan en word je als lezer van de linkerbladzijde gelijk meegenomen naar de rechterbladzijde en dan weer terug naar de linkerbladzijde. Dit werkt wonderbaarlijk goed.

Naast Vol 1 is er ook een Vol 2 en een uitgave dat Triple Feature heet. Ik ben in het blijde bezit van alle twee dus ik ga snel lezen hoe het verder gaat.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...