maandag 12 december 2022

A Man Among Ye - Stephanie Philips & Craig Cermak

De Humble Bundle Leading Ladies bracht mij deze piratenstrip A Man Among Ye. Geheel blanco begon ik aan dit verhaal. Zowel van de inhoud, de auteur en de tekenaar wist ik niets.

De voorkant gaf wel gelijk weg dat het om een stoere piratenvrouw met rood haar en grote oorbellen zou gaan. En zo spatte de clichés gelijk in het eerste hoofdstuk van de pagina's af. Een piratenvrouw die tussen de piratenmannen haar mannetje wel staat waarbij de piratenkapitein haar steunt maar de andere piraten het maar niets vinden zo'n vrouw aan boord. Vervolgens verschijnt er een jonge verstekeling, dat een als jongetje verkleed meisje blijkt te zijn. Ik overdacht na dit eerste hoofdstuk of ik af zou haken omdat het me té cliché was. De tekeningen hielden mij echter wel geboeid. Warme levendige kleuren, goed gelijkende mensen, schitterende schepen en veel details.

Het tweede hoofdstuk begint met de vader van het verklede meisje dat haar het verhaal van het paard van Troje voorleest. Ook dit verhaal ben ik zo vaak tegengekomen dat het me nu bijna definitief liet afhaken. Maar nu stop ik niet zo makkelijk met een boek dus las ik toch nog even door. En gelukkig maar want langzaam aan begon ik aan het hoofdpersonage Anne Bonny de piratenvrouw te wennen en werd het steeds boeiender op het moment dat er nog meer sterke vrouwen op kwamen dagen. In dit geval een weggelopen dochter van een rijke slavenhandelaar samen met een van de ondergeschikte. De machtsstrijd tussen deze vrouwen spatte van de pagina's met humor, kracht en heel duidelijk wetend wat ze willen.

Na de vier hoofdstukken hebben de vier vrouwen laten zien waartoe ze in staat zijn, hebben wat extra vijanden gemaakt en Anne Bonny heeft een nieuw doel: haar ex-geliefde doodde. Dus dat kan me nog wat worden voor de volgende delen. Mijn angst dat het te zoet zou worden, is hiermee weggenomen.

In het nawoord laat de auteur weten dat het verhaal gebaseerd is op mythen die rondgaan over Anne Bonny, een piratenvrouw die begin 18de eeuw geleefd zou hebben. Dat is ook de reden dat dit verhaal zich afspeelt rond de Caribiën en de Bahama's. Er is heel weinig werkelijk over haar bekend dus de auteur kan haar fantasie behoorlijk de vrije loop laten. En als dat steeds minder voorspelbaar wordt dan kan dit nog een hele interessante strip worden.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...