donderdag 26 september 2024

Eureka Wetenschapsweetjes in Stripvorm - Margreet de Heer

Margreet de Heer tekende van 2016 tot en met 2023 maandelijks een stripje over ontdekkingen, uitvindingen en bijzondere natuurfenomenen in het blad Wetenschap in Beeld. Al deze strips zijn verzameld in dit met crowdfunding gefinancierde boek.  En ja, het was de crowdfunding die mij op deze strips van Margreet de Heer merkzaam maakte. Ik heb haar leren kennen als Stripmaker des Vaderlands en heb vervolgens haar werk langzaam leren kennen maar deze tak kende ik nog niet.

Heel knap vind ik hoe Margreet de Heer in slechts enkele plaatjes die bij elkaar niet meer dan 19 bij 8 centimeter beslaan een hele geschiedenis vertelt. Zoals bijvoorbeeld over het leven van Marie Curie, het ontstaan van het periodiek systeem, de eerste publicatie over klinische depressie in 1621 en de crash van de spaceshuttle Colombia in 2003 om zo maar een willekeurige greep uit de 89 onderwerpen te doen. De compactheid heeft natuurlijk wel het gevaar dat het soms meer vragen oproept dan het beantwoordt. Maar wellicht dat het ook juist de bedoeling is om te prikkelen en bij opgewekte belangstelling er verder zelf op door te zoeken. In ieder geval heb ik er van alles door opgestoken wat mij anders ontgaan zou zijn. Heel leuk.

Bij het crowdfunden riep Margreet de Heer op om uitvindingen en ontdekkingen naar haar op te sturen waar zij dan een tekening bij zou maken. Al deze tekeningen zijn in een apart boekje samen gebracht en kreeg ik als deelnemer aan de crowdfunding ook toegestuurd. Plus een van de originele tekeningen van dit boekje. Wat een verwennerij allemaal. En wat een plezier.
Want ja, dat is wat Margreet de Heer voor mij altijd uit blijft stralen, plezier in wat ze maakt.


Geen opmerkingen:

Clarkesworld Magazine Issue 217 October 2024

In het oktobernummer van Clarkesworld Magazine dit keer zeven science fiction/fantasy verhalen en vier non-fictie artikelen met dit keer ook...