zaterdag 28 september 2024

Polder Peil, Michael Beutler - edit: Katrhin Ginsberg en Theo Tegelaers

Vorig jaar februari ontdekte ik een van de op mij indrukwekkendste landschapskunstwerken in Nederland: Like suns setting three meters above true level gemaakt door Michael Beutler in de Wilhelminapolder, Zeeland. Enorme betonnen bollen in de polder, tussen de dijken, op de akkers op netaan kijkafstand van elkaar. Het vinden van al deze bollen was een avontuur op zichzelf en vervolgens het ervaren van deze gevaartes in dit typische Zeeuwse landschap gaf mij een enorm blij gevoel dat ik wel kon springen.

Afgelopen augustus was ik weer in de buurt en vond ik in Goes dit boekje over dit kunstwerk. Dat kon ik niet laten liggen alhoewel ik vaak gebabbel over een kunstwerk maar zelden boeiend vind omdat het vaak leeg aandoet en weinig werkelijk met het kunstwerk te maken heeft.

In dit boekje wordt op een heldere manier uiteen gezet hoe de Koninklijke Maatschap de Wilhelminapolder dat 200 jaar bestond, de vraag uitzette naar een kunstwerk. De inzending van Michael Beutler won. En zoals het vaak met dit soort projecten gaat, waren er wat drempels te overwinnen maar uiteindelijk kwam het er en wat een succes!
Daarnaast staat er een relevant interview met Michael Beutler in en twee interessante stukken over landschapskunst. Verder bevat het boekje veel scherpe foto's van de bollen zelf en de werktekeningen in verschillende fases. Niet dat ik deze nou secuur heb bekeken maar het gaf wel een leuk idee hoe de bollen van verschillende vormen en hoogtes tot stand zijn gekomen.

Een fijn boekje om vanuit mijn Amsterdamse stoel nog eens terug te mijmeren naar het Zeelandse landschap.

Geen opmerkingen:

Clarkesworld Magazine Issue 217 October 2024

In het oktobernummer van Clarkesworld Magazine dit keer zeven science fiction/fantasy verhalen en vier non-fictie artikelen met dit keer ook...