vrijdag 20 september 2024

Lightspeed People of Colo(u)r destroy science fiction!

In deze speciale uitgave van het tijdschrift Lightspeed staan maar liefst tien originele korte verhalen, tien originele flitsverhalen, vijf opnieuw geprinte verhalen, een fragment uit een voor toen binnenkort uit te komen boek, dertien korte interviews met auteurs, vier non-fictie artikelen, een wat langer interview met een auteur, verscheidene illustraties, boekbesprekingen en achtentwintig persoonlijke essays.   Alles bij elkaar goed voor 550 bladzijden zeer lezenswaardige teksten geschreven door voornamelijk Amerikanen maar ook door auteurs met een Afrikaanse of Aziatische achtergrond.

Op een of andere manier waren alle verhalen voor mij makkelijk leesbaar, iets wat ik bij de verhalen in Clarkesworld Magazine wel eens veel minder heb. Het zal mijn eigen witte achtergrond zijn dat ik niet altijd doorhad dat het om mensen van kleur ging en vulde ik mijn eigen standaard beelden in. Interessant om daar ook eens bewust van te worden.
Verrast werd ik door de kwaliteit van heruitgaves die ik bijzonder hoog vond. Alsof ik me bijna niet in kon denken dat langer geleden men ook goede science fiction schreef. Op een of andere manier associeer ik oudere science fiction, zeg van voor de jaren tachtig, als pulp wat natuurlijk onzin is.

Het thema mensen van kleur vernietigen science fiction vond ik moeilijk te plaatsen. Waarom zouden ze dit willen vernietigen. Door het lezen van de persoonlijke essays begreep ik pas dat het hoog tijd is dat de standaard van de over het algemeen witte Amerikaan is waar verhalen vanuit gaan, vernietigd moet worden. En daar ben ik het al heel lang mee eens. Het is precies waarom ik jaren geleden voor het tijdschrift Clarkesworld Magazine ben gevallen waarin geprobeerd wordt om ook verhalen uit niet-westerse landen te publiceren.

Ik weet niet meer zeker hoe ik aan dit specifieke nummer van dit e-tijdschrift ben gekomen maar het zal denk ik met een HumbleBundle te maken hebben gehad. Ik heb er nog meer klaar staan en nu ik weer wat meer kan lezen, jeuken mijn ogen om daar ook aan te gaan beginnen.

Geen opmerkingen:

Clarkesworld Magazine Issue 217 October 2024

In het oktobernummer van Clarkesworld Magazine dit keer zeven science fiction/fantasy verhalen en vier non-fictie artikelen met dit keer ook...