zaterdag 25 januari 2014

Vincent - Barbara Stok

Liefhebber van het werk van Vincent van Gogh en geïnteresseerd in zijn leven? Lees dan zeker dit boek waarin Barbara Stok de periode schetst waarin Vincent van Gogh zich in Zuid-Frankrijk ophield.
Is deze Van Gogh niet jouw smaak of heb je inmiddels wel genoeg over zijn werken en leven gelezen en gezien? Lees dan toch dit boek. Het is namelijk ook heel goed te lezen als een verhaal dat op zichzelf staat. Alleen wanneer je meer bekend bent met Vincent van Gogh zijn werk zul je wel heel veel herkennen in de beelden die Barbara Stok weergegeven heeft om zijn leven te schetsen.

De tekenstijl van Barbara Stok  is bijna eenvoudig te noemen. De lijnen zijn helder en de kleuren eenduidig zonder schaduwovergangen. Met deze stijl weet zij toch de gedrevenheid en intensiteit van het personage Vincent van Gogh neer te zetten. Terwijl ik het aan het lezen was, werd ik meegezogen in zijn onrust, zijn zorgen, zijn plannen en het verliezen van zijn grip op de werkelijkheid. Het heeft zelfs zo'n indruk bij mij achtergelaten dat ik er vannacht over gedroomd heb.

Vincent van Gogh heeft het verhaal over het afsnijden van een stukje van zijn oor aan zich kleven. Dat komt ook in dit boek aan bod. Alleen doordat het ingebed is in zijn leven in Zuid-Frankrijk is het niet meer dan een incident wat een detail is in zijn volle bestaan.

De relatie tussen Vincent en Theo, zijn jongere broer is ook zeer helder weergegeven. De liefde tussen hen spettert van de bladzijden. Ik werd er helemaal warm van.

Ondanks de intensiteit en heftigheid is het nergens theatraal of onnodig dramatisch. Het heeft precies de juiste balans tussen de neutrale verteller van de feiten en de emoties die met deze feiten gepaard gaan.

Ik kan niet anders dan lovend over dit boek zijn.

2 opmerkingen:

Ninia zei

Toen ik de covertekening zag dacht ik: ik weet niet of ik dit soort tekeningen wel leuk vind, maar toen ik in Google op afbeeldingen keek werd ik aangenaam verrast. Hoewel ik net op tv het hele verhaal voorgeschoteld heb gekregen zal ik dus zeker uitkijken naar dit boekje.

Niek zei

\o/

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...