zaterdag 4 januari 2014

Destiny's Brother - Michael Moorcock


Het eerste boek van Elric: The Moonbeam Roads met de titel Daughter of Dreams bleek hetzelfde boek als Dreamthief's Daughter dat ik tien jaar eerder had gekocht en gelezen.
Dit tweede boek van Elric: The Moonbeam Roads met de titel Destiny's Brother blijkt nu hetzelfde boek als The Skrayling Tree, een boek dat ik acht jaar geleden heb gelezen.
Het meerdere malen opnieuw uitbrengen van boeken onder verschillende namen vind ik behoorlijk verwarrend. Het is niet voor het eerst dat ik boeken van Michael Moorcock per ongeluk dubbel aangeschaft heb door de manier waarop het is uitgegeven. Goeie marketing maar frustrerend voor de fans die denken echt iets nieuws te pakken te hebben.

Het boek zelf is een juweeltje op zich en voorkennis van het eerste boek is zeker niet noodzakelijk. Wel is het handig als je al een beetje weet wie Elric, Oona en Ulrich von Bek zijn maar ook het ontberen van die kennis hoeft het leesplezier niet in de weg te staan.
Het verhaal wordt verteld vanuit deze drie personages, ieder na elkaar waarbij in de laatste hoofdstukken alles in een grote climax bij elkaar komt. Daar vallen alle puzzelstukjes voor zowel hoofdpersonages als voor de lezer in elkaar. En dat is ook het moment waarop je als lezer realiseert hoe knap het boek gecomponeerd is.

Het multiversum wordt breeduit bewandeld met voor de menselijke lezer enkele herkenbare elementen zoals indianenrituelen, Edda-citaten, shamaangezang en pygmeegewoonten. Als je wil zijn er ook nog christelijke symbolen in te ontdekken. Oftewel voor ieder wat wils.

1 opmerking:

Ninia zei

Dat noem ik geen marketing, dat noem ik verwarringzaaierij maar vooral verlakkerij. Heb er geen goed woord voor over. Maar fijn dat je er opnieuw van genoten hebt ;)

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...