zaterdag 6 december 2014

The Circle - Dave Eggers

De grote reclamecampagne voor dit boek en de enkele woorden die ik over de inhoud van dit boek had opgevangen, hadden bij mij de verwachting geschapen dat het een makkelijk geschreven boek zou zijn dat met grote spanning zou beginnen en op het einde toch teleurstelt omdat het te oppervlakkig blijft.

Verrassend om er al lezend achter te komen dat het helemaal niet aan deze verwachting voldoet. Wel dat het eenvoudige taal is waarin het is geschreven. Maar In plaats van mij gelijk te prikkelen om door te willen lezen. duurde het even voor ik de smaak te pakken kreeg. Mae Holland, de hoofdpersoon, begint met een nieuwe baan bij de Circle, een bedrijf waar allerlei nieuwe internetproducten worden ontwikkeld. De spanning loopt beetje bij beetje op en het bedrijf krijgt Mae steeds meer in zijn klauwen. Al lezende kreeg ik het zelfs steeds meer benauwd en wilde verder lezen in de hoop om van dat gevoel af te komen. Of dat ook werkelijk gelukt is, laat ik graag aan de lezer zelf over.

Technologie en privacy zijn sinds 1984 van George Orwell geen nieuwe onderwerpen meer. Maar dit keer is het geen totalitaire staat waar mensen onderdrukt worden met deze technologie. Nee, de mensen kiezen er massaal zelf voor om al hun privacy op te offeren voor het grote goed. Met de ontwikkelingen in onze eigen maatschappij bijzonder actueel en daarom een goeie om door een boek als deze op mogelijke gevolgen gewezen te worden. Voor mij was het de druppel die mij mijn Facebook-account heeft doen opzeggen.


Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...