zaterdag 14 april 2018

Allah in Europa - Jan Leyers


Weer heeft uitgeverij Das Mag mij weten te verrassen met dit keer een boek naar aanleiding van een documentaireserie over de islam in Europa. Een boek dat als ik dat in de winkel had zien liggen, nooit had opgepakt maar nu het op mijn deurmat lag toch in ben begonnen en daar heel blij mee ben. Het heeft me nieuwe inzichten gegeven, het mooiste dat een boek kan opleveren.

Jan Leyers heeft achtereenvolgens in Bosnië, Hongarije, Oostenrijk, Frankrijk, Engeland, Zweden, Denemarken, Duitsland, Nederland en België moslimgemeenschappen bezocht en bevraagd. Hieruit komt al snel naar voren hoe verschillend deze landen tegenover andersdenkenden staan waarbij er geen groter verschil is tussen Frankrijk met 'iedereen moet zich gedragen als een Fransman' en Engeland met 'iedereen is vrij te denken en doen wat hij wil'. Met name deze houding van Engeland had ik nooit zo scherp op mijn netvlies staan en heeft me weer wat meer van deze cultuur doen begrijpen.

Ook wordt inzichtelijk hoe de moslims in de bezochte landen verschillend over de islam denken. Het doet mij denken aan hoe het christendom in de loop der tijd in vele splinters uiteengevallen is. De landen waarin deze gelovigen leven lijken wel zo hun eigen invloed te hebben welke afslag het geloof daar neemt.

Bijzonder prettig vond ik de achtergrondinformatie over ieder land en dan met name bij de Oost Europese landen waar ik nog maar bitter weinig van bleek te weten. Het zet het menselijke in een historisch perspectief (natuurlijk wel vanuit deze tijd gezien maar daar valt amper aan te ontkomen) en wordt daarmee een beetje beter te vatten.

Wat mij het meest schokte waren bepaalde ideeën die door gelovigen worden aangehouden. Het boek heeft als ondertitel Het Reisverslag van een ongelovige. Daarmee voelde ik me gelijk verbonden met de journalist. En was het soms moeilijk me te kunnen voorstellen dat er op grote schaal intelligente mensen zijn die geloven in wat in mijn ogen sprookjes zijn. Dit stemt mij dan weer wat meer somber omdat het daardoor moeilijker is om elkaar te begrijpen en uit onbegrip kunnen destructieve conflicten ontstaan. Aan de andere kant zijn er ook voorbeelden van dat het wel goed kan gaan zo lang men elkaar blijft respecteren. Dat Engelse model vind ik zo gek nog niet.

Oftewel een inzichtgevend boek over wat er nu in Europa zoal leeft en specifiek hoe mensen met elkaar omgaan.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...