vrijdag 27 april 2018

Na Mattias - Peter Zantingh


Na Mattias. Na Mattias. Die titel wilde bij mij maar geen houvast krijgen totdat ik het boek ging lezen en het snel duidelijk werd waar deze titel naar verwijst. Het is de perfecte titel voor dit boek want het is precies waar het over gaat. Namelijk over de tijd van leven nadat een bepaald persoon, in dit geval Mattias, overleden is. Hoe verder ik in het boek kwam, hoe meer het me greep. Het maakt niet uit wie je bent of wat je doet in je leven, iedereen laat een indruk achter bij geliefden maar beïnvloedt ook mensen die wat verder van iemand afstaan en zelfs mensen die je nooit gekend hebben. Vooral dat laatste vond ik magisch om mee te maken in dit boek.

Het mooiste leesmoment was op het punt dat het mij helemaal niet meer interesseerde waar Mattias door overleden was. Het was het moment dat ik gegrepen was in het nu van de mensen die nog wel leven en dat het daar nu om draait. Voor mij was het daarom een teleurstelling dat er uiteindelijk toch duidelijk gemaakt werd wat er gebeurd was. Ergens voelde het goedkoop. Alsof door dit te vertellen de schrijver rekenschap wil geven over het verhaal wat hij vertelt. Het lijkt daarmee opeens bijna een whodunnit geworden.

Ik was ook diep getroffen door hoe de moeder van Mattias omgaat met zijn dood en zij nieuwe mensen leert kennen doordat ze nu in haar leven andere keuzes maakt dan wanneer hij nog had geleefd. Teleurstellend vond ik dan weer de ontmoeting tussen Mattias zijn moeder en een voor haar onbekende vrouw die te maken blijkt te hebben met Mattias zijn dood. Voor mij te veel uitgekauwd. Ik had het boeiender gevonden om het verhaal van deze vrouw te lezen waarbij het niets met het hele gebeuren te maken had en dat zij dan Mattias zijn moeder ontmoet. Juist met je eigen geschiedenis iemand leren kennen die rouwt, vond ik juist een geweldig vondst om te laten zien hoe ver de invloed gaat van het sterven van een persoon.

De heldere schrijfstijl waarbij regelmatig dagelijkse observaties worden verweven in wat iemand wil vertellen, maakt dat ik het een zeer aangenaam en interessant boek vond om te lezen. We kunnen allemaal iemand tegenkomen die aangeraakt is door de dood van Mattias. En hoe zal ons dat dan weer beïnvloeden?

2 opmerkingen:

JannieTR zei

Ik ben er in aan het lezen. Vind het erg boeiend tot nu toe. Ik zit nog in de fase van: wat is er gebeurd met Mattias? Ken je ook zijn Een uur en achttien minuten? Ik denk dat je dat ook wel kunt waarderen. Zie: https://mijnboekenkast.blogspot.nl/2014/10/peter-zantingh-een-uur-en-achttien.html

Niek zei

Ik kan je niet garanderen dat jij dezelfde fases gaat doorlopen als ik. Maar wie weet. Een uur en achttien minuten ken ik niet. Ga ik op mijn wensenlijstje zetten want zijn schrijfstijl staat me zeker aan. Dank voor de tip.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...