maandag 23 april 2018

The Hanging Tree - Ben Aaronovitch

Een online boekverkoper liet weten dat dit boek er aan zat te komen en omdat ik de vorige delen ook gekocht had, was de vraag of ik het alvast wilde reserveren. Maar natuurlijk. De serie Rivers of London heeft de Engelse humor die ik goed kan waarderen en gaat over een Londense politieagent die ook een voet in de magische wereld heeft. De combinatie van de wetten van de huidige wereld zoals we die kennen met die van de magische wereld, maakt het telkens weer een verrassing. Dus laat dat zesde deel maar komen, dacht ik. 
Het werd lang wachten want telkens weer kreeg ik een mail dat het boek toch later uitkwam dan in eerste instantie gedacht was en stond er een nieuwe datum. Uiteindelijk kreeg ik een mail dat het boek niet geleverd kon worden. Dit was zeker twee jaar later.  Zoiets had ik nog nooit meegemaakt. Ik ging verder op zoek en toen bleek dat het boek wel degelijk was uitgekomen en ik het kon bestellen.

Zoals in de vorige delen komen allerlei verschillende personages met elkaar in aanraking en is het een wirwar van gebeurtenissen die iets weg hebben van slapstick. Het zijn dan ook geen boeken met veel diepgang maar wel met veel lichtvoetige humor. Dus fijne weghapboeken voor tussendoor. En dan een van de betere weghapboeken.

In dit deel eindelijk de onthulling van wie al delen lang een raadselachtig figuur was. Alleen de slechteriken hebben weer kunnen ontkomen dus daar moet nog wel een volgend deel gaan komen.

En internet liet me zien dat deze er al is. Alleen speelt deze zich dan af tussen dit en het vorige boek. De schrijver is duidelijk nog van alles van plan.
Ook zag ik dat er graphic novels van deze serie zijn verschenen met weer hun eigen verhalen. Daar heb ik deel 1 nu van besteld om eens te kijken of dat ook wat voor me zal zijn. Oftewel net zoals de Rivers of London: wordt vervolgd.


Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...