dinsdag 3 april 2018

Clarkesworld Magazine 138 March 2018

Het maartnummer van Clarkesworldmagazine begint met de illustratie Jungleman van de Nederlandse Arthur Haas. Ik ben nog eens wat gaan grasduinen op internet maar kwam niet zoveel over hem tegen behalve dan zijn eigen website en verrassend genoeg een artikel op de boekensite Hebban al is deze wel van 2015. Altijd leuk om fantasy of science fiction van Nederlandse makelij  tegen te komen want daar is niet zoveel van alhoewel er wel veel Nederlanders in de game industrie blijken te zitten.

Verder in dit nummer zeven korte verhalen. Nou ja, kort? The Persistence of Blood geschreven door Juliette Wade besloeg het record aantal van bijna 60 bladzijden. Zulke lange verhalen ben ik in dit tijdschrift nog niet tegen gekomen. (Of ik ben het weer vergeten want mijn geheugen is nogal feilbaar) Maar eerlijk is eerlijk, elke bladzijde was de moeite waard. Als lezer stap je gelijk een nieuwe fantasywereld binnen waarin vrouwen van bepaalde status geacht worden zoveel mogelijk kinderen op de wereld te zetten om de bloedlijn in de stand te houden. Dat deze moeders uitgeput raken en hier uiteindelijk aan sterven, is niet van belang. Totdat een van deze vrouwen opstaat en er iets aan probeert te doen. 
Het neerzetten van vechten voor vrouwenrechten in een fantasywereld voelt aan de ene kant vervreemdend aan maar aan de andere kant komt hierdoor juist het issue extra scherp naar voren doordat in deze wereld andere regels gelden . En het is nog een spannend verhaal ook dus een dikke aanrader.

Kage Baker heeft me met Are You Afflicted with Dragons?  op een andere manier verrast. Het verhaal is behoorlijk recht toe recht aan en tijdens het lezen vond ik het allemaal wel heel vermakelijk maar ongelooflijk voorspelbaar. Tot de allerlaatste bladzijde waar het einde mij compleet in een deuk deed liggen omdat ik die wending niet verwacht had. Dit leert maar weer dat doorlezen tot het einde ook echt de moeite waard kan zijn, ook al denk je lange tijd van niet.

In een van de vier non-fictie artikelen neemt Carrie Sessarego ons mee de zee in met Aliens Among Us: Cephalopods in Science Fiction and Fantasy. Door haar verhaal ben ik opeens heel anders tegen inktvissen gaan aankijken. Ik had er geen idee van dat deze dieren zo anders zijn dan andere dieren en daarom ook wel eens gedacht is dat zij buitenaards zijn. Nu snap ik ook waarom deze dieren zo vaak in fantasy en science fiction gebruikt worden.


 

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...