zaterdag 13 juli 2019

Good Omens - Neil Gaiman & Terry Pratchett


Een boek geschreven door twee van mijn favoriete auteurs en wederom hebben zij mij niet teleurgesteld.

In 2003 heb ik het boek ook al eens gelezen maar mijn slechte geheugen had het verhaal helaas niet vast weten te houden. Wel heb ik er een goed gevoel bij overgehouden. Daarom had ik het altijd al eens willen herlezen, iets waar het dan nooit van kwam. Het was de televisieserie die van dit boek is gemaakt, een serie in zes delen, die ik dit jaar zag waardoor ik het laatste zetje kreeg om het nu echt te gaan herlezen. En woooow, ik vraag me af of ik ooit een verfilming van een boek heb gezien waarbij film en boek zo met elkaar in overeenstemming zijn. Misschien niet zo vreemd als je weet dat de productie van de televisieserie in handen van Neil Gaiman was en hij dit heeft gemaakt ter eren van zijn overleden vriend Terry Pratchett.

Het verhaal van de samenwerking tussen een engel en een duivel die het einde van de wereld proberen te voorkomen, heeft duidelijk de hand in zich van de mythologische kennis van Neil Gaiman en de bizarre denkkronkels waar Terry Pratchett in te herkennen is.

De humor dicht ik vooral toe aan Terry Pratchett en dat is er een waar je wel van moet houden om het verhaal te kunnen waarderen. In mijn beleving is het de samenwerking tussen deze twee talentvolle auteurs die het boek zo inhoudelijk rijk maakt. Een boek dat zeker nog eens de moeite waard is om voor een derde keer te lezen. En een vierde keer. En een...

2 opmerkingen:

Ali zei

Ik moet het boek toch maar eens lezen geloof ik

Niek zei

Jaaaaaaaaaaaaaaa, daar ga je geen spijt van krijgen.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...