donderdag 11 juli 2019

Scratches 1 - editor Joost Swarte

Geen idee hoe een uitgave als deze te omschrijven. Ik denk als een tijdschrift dat eens in de twee jaar uitkomt, het meest in de buurt komt. En wat voor een tijdschrift. Joost Swarte heeft ruim honderd bladzijden met hoogwaardige underground strips en aanverwante illustraties weten te vullen met nog als extra een uitneembare poster.

Als lezer word je getrakteerd op werk van oerbekende stripmakers zoals Robert Crumb tot aanstormend nieuw talent zoals Ben Gijsemans en Brecht Evens (al gaan die inmiddels ook al weer een aantal jaren mee) tot artikelen over overleden illustratoren zoals Manolo Prieto. De afwisseling deed me duizelen en ik heb vaak na een paar bladzijden het lijvige tijdschrift even weggelegd om te verteren wat ik zojuist ervaren had aan vooral kijkbeleving. Als het iets is dat dit tijdschrift doet dan is het wel je leren op verschillende manieren te kijken en daar dan ook nog veel plezier aan te beleven. Daarnaast toont het aan dat strips niet perse een kinderlijk niveau hebben maar ook een hoogwaardige kunstvorm kunnen zijn.

Ik heb kennis gemaakt met veel nieuwe tekenaars/kunstenaars  en ben blij dat ik Scratches 2 al in mijn kast heb staan om me opnieuw door te laten verrassen.

1 opmerking:

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, dat klinkt interessant! Ik kan deel 1 reserveren via het IBL, misschien doe ik dat wel een keer. Groetjes, Erik

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...