zondag 3 maart 2013

#50books - 1 De wereld van Madelief

#50books is een initiatief van Petepel waarbij elke week een nieuwe boekvraag gesteld wordt zodat wij, gretige lezers, erover kunnen nadenken/praten/grijnzen/bloggen.

De eerste vraag is: Welk boek heeft in je vroegste jeugd de meeste indruk op je gemaakt?

Bij deze vraag ontstond er eerst een groot blanco in mijn hoofd die daarna direct gevuld werd met tientallen Arendsoog-boeken. Maar maakten deze boeken de meeste indruk? Nou nee. Het waren meer boeken waar ik enorm van genoot en telkens weer bij de bieb een nieuw deel van probeerde te bemachtigen.

Dan waren daar de boeken van Jan Terlouw over de Koning van Katoren en Oorlogswinter. En ook Kruistocht in een Spijkerbroek van Thea Beckman. Of wat dacht je van De Brief voor de Koning van Tonke Dragt. Allemaal boeken die behoorlijk indruk maakten en gezien de hedendaagse verfilmingen de tand des tijds uitstekend hebben doorstaan.


Maar uiteindelijk zijn het de Madelief-boeken van Guus Kuijer die wat indruk betreft steeds weer bij mij terugkomen. Het begon voor mij met Grote Mensen daar kan je beter Soep van Koken. De titel alleen al sloeg gelijk bij me aan en werd door mij vervolgens graag gebruikt tegen mijn ouders waarvan ik nota bene het boek gekregen had. Het verhaal zelf kon in mijn eigen straat gebeurd zijn en ik voelde me er dan ook gelijk mee verbonden.
Daarop volgde Op je Kop in de Prullenbak. Zo' n waanzinnig leuke meester wilde ik ook.






In de tijd dat Een Hoofd vol Macaroni uitkwam, signeerde Guus Kuijer in een naburige school. Ik vond het doodeng om mijn exemplaar te laten tekenen en stond daar met mijn eigen hoofd vol macaroni.

Langzaam kwam ik er achter dat er nog meer Madelief-boeken waren. Met de Poppen Gooien was op dat moment al wat te kinderachtig voor mij geworden en ook andere Madelief-boeken konden niet meer de magie van die eerste twee bij me oproepen.


Maar nog altijd zijn het die verhalen van Madelief, Robbie en die maffe meester waar ik nog wel eens aan terugdenk. De papieren boeken zelf zijn een van de weinige jeugdboeken die ik nooit weg heb kunnen doen. Al was het alleen maar om de karakteristieken tekeningen van Mance Post.

4 opmerkingen:

Ali zei

Arendsoog, heb ik ook nog gelezen, Guus Kuijer vreemd genoeg niet, misschien toch eens proberen

Ninia zei

Wat leuk dat #50books zoveel blogposts genereert. Arendsoog heb ik nooit gelezen. Ik las veel onschuldige meisjesboeken. Guus Kuijer was na mijn tijd. Ik volg hem nu wel via Twitter :)
Mariska de Circusprinses was mijn favoriete boek. Misschien wijd ik er ook nog wel eens een blogpostje aan....

Mariska Snijders zei

Oh geweldig! Ben je ook zo blij met het grote boek van Madelief? Mijn eerste #50books heeft ook Madelief erin!

Niek zei

Eerlijk gezegd heb ik sinds mijn jeugd geen nieuwe boeken meer van Guus Kuijer gelezen en ook geen nieuwe Madeliefboeken aangeschaft. Bij het zoeken van plaatjes en de precieze titels van de boeken zag ik dat er nog veel meer Madeliefboeken zijn dan waar ik weet van had. Als ik ooit tegen het grote boek van Madelief aanloop dan zou het niet eens verwonderlijk zijn als ik het aanschaf.

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...