dinsdag 18 maart 2014

Star Trek Terok Nor: Dawn of the Eagles - S.D. Perry & Britta Dennison

Star Trek: Terok Nor is een serie van drie boeken gebaseerd op de televisieserie Deep Space Nine (DS9) en speelt zich af voor de tijd van wat we op televisie hebben kunnen zien.
Dawn of the Eagles is het derde deel in deze serie. Iets wat ik nu pas weet nadat ik het boek gelezen heb. Wanneer je bekend bent met de televisieserie is het in mijn beleving niet noodzakelijk om de eerste twee delen ook te lezen om de gebeurtenissen te kunnen volgen. Als je helemaal niet bekend bent met de Star Trek wereld dan kan ik niet inschatten of het ook nog zo interessant is, daar heb ik te veel kennis al voor.

Het boek verhaalt over de laatste jaren van de Cardassiaanse overheersing op Bajor. En ik vond het een feest van herkenning. Er komen heel wat bekende personages uit  DS9 in voor en telkens als zij genoemd werden zoals bijvoorbeeld Gul Dukat, Kai Opaka en Odo, kwam er een golf van herinneringen van hun avonturen voorbij. Het is ook ontzettend leuk om te lezen met de kennis hoe het later met hen zal gaan in het achterhoofd. Het grappige is dat je nu als lezer je meer weet dan de personages zelf. En tegelijkertijd krijg je als lezer meer achtergrondinformatie over hoe bepaalde dingen gekomen zijn zoals ze later zijn. Zoals bijvoorbeeld hoe Odo op Terok Nor (later DS9) terecht is gekomen als security officer. Dit is slecht een voorbeeldje maar het barst van dit soort extra informatie.

Voor de Deep Space Nine liefhebber absoluut een must om te lezen. Voor Star Trek nitwit zou ik dit afraden en eerst verplicht alle Star Trek series laten bekijken (iets dat voor iedereen eigenlijk wel goed zou zijn).

3 opmerkingen:

Ninia zei

Ik lees eigenlijk nooit boeken die nav series zijn geschreven. Ik zie het als fanfic :) Hoe weten die lui dat nou hoe Odo op DS9 is gekomen. Dat weten alleen de vaste schrijvers ;) Ik ben nog wel eens in een boekje begonnen nav Babylon 5, maar ik kwam er toch niet ver mee. Het ligt me niet zo. Jou dus wel :)

Niek zei

Het is een risico om een boek zoals dit te gaan lezen. Zo heb ik ook Doctor Who boeken gelezen die vreselijk waren. Daar herkende ik de Doctor bijvoorbeeld helemaal niet in.
Maar dit Star Trek boek is echt helemaal in de sfeer van DS9. Ze hebben zich heel goed gedocumenteerd en ik geloof dat het zelfs officieel goed gekeurd is door de rechthebbenden van DS9. In de serie zelf zijn heel veel hints gegeven over het verleden van bijvoorbeeld Odo. In dit boek zijn de gaten gevuld die ze op televisie wegens tijdgebrek niet hebben kunnen laten zien. Zo voelt het tenminste. :-)

Ninia zei

Dat klinkt wel vertrouwenwekkend :-)

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...