maandag 9 juni 2014

Perry Rhodan 1: Operatie Stardust

"Perry Rhodan is de titelheld van de gelijknamige, Duitse space opera sciencefiction-romanserie, die al sinds 8 september 1961 ononderbroken wekelijks verschijnt in een oplage van circa 80.000 (in 2009).", lees ik op de Perry Rhodan wiki. Het is dan ook een naam die ik al vele malen ben tegen gekomen maar nog niet eerder de gelegenheid had gehad om eens te gaan lezen. Met een aantal in mijn schoot geworpen e-boeken is daar verandering in gekomen en kon ik mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen.

Mijn verwachting was niet al te hoog gespannen en dat is maar goed ook. De Nederlandse vertaling komt wat houterig over en de hele verhaaltrant heeft sowieso iets amateuristisch. Tegelijkertijd heeft dat dan ook weer zo zijn charme. Met in het achterhoofd dat dit verhaal in 1961 is geschreven, atoomdreiging aanwezig en nog geen man op de maan is geweest, is het des te leuker om te lezen over hoe de eerste mens een voet op de maan zet. Dat de mens niet de eerste blijkt te zijn, vond ik een erg leuk gegeven. Onze superioriteit als mens werd in een keer van tafel geveegd. Maar onze trots bleef, daar zorgde wel Perry Rhodan voor. Deze held is ook veruit de verstandigste op politiek gebied en laat de doodzieke buitenaardse geleerde daar op de aarde landen waar geen grootmacht er direct bij kon. Hierin is de tijdsgeest waarin dit is geschreven goed te proeven.

Zeer vermakelijk tussendoor leesvoer. Ik kan me voorstellen dat het na 400 deeltjes kan gaan vervelen. Nu heb ik in ieder geval nog wel zin in deel 2.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...