maandag 25 augustus 2014

The End of Mr. Y - Scarlett Thomas


Als eerste mijn vreugde over de uitgave van dit boek. Ik heb een zachte kaft met bladzijden die vanzelf openvallen zonder dat je ook maar enige kracht hoeft te zetten en verplicht bent de rug te breken. Daarnaast een ruime kantlijn zodat de letters nooit te dicht in de vouw zitten. Werden alle papieren boeken maar zo uitgegeven. Een waar genot.

En dan de inhoud van dit boek. Mysterieus, niet van deze wereld en toch ook weer wel. Bij mijn poging het in een categorie te laten vallen, kwam ik uit bij science fantasy. Er wordt in de tijd gereisd. Er worden geheimzinnige ingrediënten bij elkaar gesprokkeld. Er zijn lopen van omstandigheden die niet meer onder de noemer toeval te vangen zijn. En toch is het een boek van deze tijd met herkenbare personages met grote en kleine verlangens. Iemand die voornamelijk van realistische boeken houdt, zal niet per ze worden afgeschrikt en dan met name niet door het eerste gedeelte.
Hoe verder in het verhaal, hoe meer het ons kenbare werkelijkheid loslaat maar eigenlijk toch ook weer niet helemaal.

Mijn beschrijving is wellicht vaag. Dat is het verhaal absoluut niet. Ik wil alleen niet te veel weggeven omdat het te mooi is om helemaal fris zelf te kunnen beleven.

De hoofdpersoon komt tijdens haar proefschrift in aanraking met het boek The End of Mr Y. Een boek geschreven door de auteur die zij bestudeert en waarvan slechts een enkel exemplaar bekend is waar deze zich bevindt. De legende is dat iedereen die dit boek gelezen heeft, dit niet overleeft. Haar professor lijkt deze legende geleefd te hebben. Wat doet de ik-persoon?

Dat is zo'n beetje waarin het verhaal zich gedompeld heeft. Maar nog veel meer gaat het om de filosofische afwegingen die de hoofdpersoon maakt. Zij is bekend met de werken van Heidegger en Derrida waar zij dan verder op door filosofeert met wat haar overkomt. Dus niet alleen een spannend verhaal maar ook nog een met meer inhoud.

Een ware traktatie voor de geest.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...