maandag 30 januari 2017

#50books - 2017.05 Laatste trein

In dit vijfde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Martha Pelkman die dit jaar de vragen stelt.
En de vijfde vraag van 2017 is:
Welk gedicht vind jij het grappigste dat je ooit gelezen hebt?
http://beurs.com/2014/09/04/deze-fout-zorgt-er-voor-dat-jij-geen-grote-winsten-haalt-met-je-aandelen

Grappigst en ooit vind ik erg moeilijke woorden dus ik houd het bij wat het eerste wat bij mij naar bovenkwam.

Ik zal een jaar of twaalf zijn geweest dat ik voor het eerst een show van Freek de Jonge zag. Het was De Mars en ik was op slag gegrepen. Niet zo zeer door de humor maar door de verhalen die hij vertelde.
Tijdens mijn middelbareschooltijd volgde ik zijn shows op de voet, typten grote delen van de teksten uit en plakte plaatjes van hem op mijn schoolagenda. Ik luisterde zo vaak naar zijn teksten dat ik hele delen mee kon opzeggen. En zelfs nu ik al vele jaren Freek de Jonge niet meer volg, word ik nog altijd getriggerd als mensen iets op een bepaalde manier zeggen en ik daar gelijk een stukje uit een show van Freek uit herken.

Een van de makkelijkste gedichten waar ik enorm veel lol om had, was er een die ik te pas en onpas hardop liet horen. Tot een klasgenoot liet weten er nu wel genoeg van te hebben. Oeps.
Het waren de enkele regels uit de show De Mythe die op zeer melodramatische wijze ten gehore werden gebracht:

Laatste trein, laatste trein,
Oh, als je toch eens wist,
Laatste trein, laatste trein,
Hoe ik jou toch heb gemist.

Ik heb om jou te halen
Me uit de naad gerend
Het liefst stort ik me voor de eerste
Op een onbewaakt moment.

Opmerkelijk is dat ik de eerste zes regels nog haarfijn uit mijn hoofd wist maar de laatste twee moest opzoeken.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...