zaterdag 21 oktober 2017

#50books - 2017.42 Van plan

In dit vijfde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Martha Pelkman die dit jaar de vragen stelt.

En de tweeënveertigste vraag van 2017 is: 
Maak jij een planning voor het lezen van je boeken?

Nope, nu niet en nooit niet.

Maar ik ben wel vaak van alles van plan wat lezen betreft.

Zo wil ik bijvoorbeeld graag de tijdschriften waarop ik geabonneerd ben een beetje bijhouden. Met Clarkesworld magazine lukt me dat aardig, iedere maand een paar korte science fiction verhalen en wat non fictie artikelen.
Maar met Onze Taal gaat dat vaak meer met horten en stoten en lees ik er een aantal achter elkaar tot ik weer helemaal bij ben.

Boeken die bestaan uit een serie wil ik graag binnen een jaar allemaal gelezen hebben zodat ik nog goed weet waar het allemaal over gaat. Zoals de Mars-serie van Kim Stanley Robinson en de Three-Body trilogie van Cixin Liu. Dit is trouwens meer een voornemen dan dat het me werkelijk lukt.


En dan heb ik nog mijn plankjes met ongelezen boeken. Wanneer ik aan een nieuw boek begin vind ik het soms aardig om het boek dat al het langst op mijn aandacht ligt te wachten te nemen of juist het allerlaatst aangeschafte boek.

Ik ben al jaren aan het worstelen om van het lijstjesdenken af te komen in de zin van lijstjes met wat ik vind dat ik zou moeten doen. Daarvoor in de plaats wil ik graag op het moment zelf bepalen waar ik nu het meest zin in heb. De plannen in mijn hoofd zijn er dan meer als optie en zeker niet dwingend. Of zoals  men ook wel eens zegt: een planning is er om er van af te wijken.

1 opmerking:

Martha zei

Ik loop geloof ik al twee jaar achter met Onze Taal. Ik schaam me diep...

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...