dinsdag 31 oktober 2017

Clarkesworld Magazine 83 August 2013

Vijf korte verhalen waarvan twee uit de vorige eeuw en vier non-fictie artikelen in deze Clarkesworld magazine van augustus 2013.

En precies die twee verhalen die in de jaren negentig zijn uitgekomen vond ik het meest boeiend. Die andere drie waren mij te vaag of te ver gezocht. Ik merk dat ik dan toch het meest gecharmeerd ben van verhalen waarin ik in levens van anderen meegenomen kan worden.

Zo voelt The Lovers geschreven door Eleanor Arnason bijna aan als een modern sprookje. De titel manipuleerde mij in een bepaalde richting te gaan denken en daardoor al reikhalzend uit te kijken naar een bepaalde loop van omstandigheden. Extra verfrissend was daardoor dat het uiteindelijk een heel andere kant op ging. 
Ook houd ik er altijd wel van als er gespeeld wordt met het omkeren of verdraaien van ons bekende normen en waarden rondom seksualiteit. Zo wordt in dit verhaal een wereld geschetst waarbij homoseksualiteit de norm is en heteroseksualiteit alleen als noodzaak voor de voortplanting dient. Deze wordt dan ook strak geregisseerd zodat er alleen nakomelingen van de gewenste kwaliteit kunnen ontstaan. Een fijn verhaal met meerdere lagen en zeker boeiende standpunten.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...