maandag 30 oktober 2017

#50books - 2017.44 Nog onbeslist

In dit vijfde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Martha Pelkman die dit jaar de vragen stelt.

En de vierenveertigste vraag van 2017 is:  Welk boek ga je lezen na het boek dat je nu leest?

Een vraag die mij vaak bezig gaat houden als ik vermoed die dag een boek uit te lezen. En terwijl ik meestal nog tijdschriften, webcomics en Nederlandstalige korte verhalen heb liggen en deze beschouw als voor altijd-tussendoor-leesvoer, staan er papieren en digitale boeken geduldig te wachten om gelezen te worden waar ik dan uit te kiezen heb.

Op dit moment staan er twee boeken die bij mij het meest om aandacht vragen.

Een interview in een van de Clarkesmagazines uit 2013 maakte mij attent op deze auteur, Susan Palwick en in het bijzonder op dit boek, Mending the Moon, dat in die tijd net uitkwam.

Het boek zou gaan over sterven, over dood, een onderwerp waar ik graag over lees omdat het zo bij het leven hoort en in mijn beleving zo veel mensen er zo spastisch mee omgaan waardoor ik me niet begrepen voel. In boeken kan ik hiervoor wel vaker begrip vinden. En dat is ook wat ik in dit boek hoop te gaan vinden. Een science fantasy boek als ik het goed begrepen heb.

Het was trouwens nog niet zo eenvoudig om aan dit boek te komen. Blijkbaar is het geen groot succes geworden maar dat zal voor mij de pret niet drukken.


Alleen nu was ik laatst in Scheltema waar ik stond te wachten tot mijn levensliefje pauze kon nemen. Dus speurde ik wat in de boekenkasten in mijn buurt en viel mijn oog op Je hebt wél iets te verbergen van Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis. Ik vond een aangename leesstoel en heb de eerste bladzijden gelezen waardoor ik gelijk gegrepen werd.

De schrijfstijl maakt dat het makkelijk doorlezen is en de inhoud kan ik ergens wel raden maar toch wil ik het wel eens door iemand nog eens uiteen gezet willen zien. Daarom heb ik het boek gekocht en ligt het te popelen om gelezen te worden.

Alleen heb ik nog niet besloten welke van deze twee het gaat worden. Dat zal gaan gebeuren als ik uit heb wat ik eerst nog even wil lezen. Wat dan bepaalt welke het wordt, weet ik ook niet. Ik denk dat het puur de bui zal zijn waarin ik dan ben voor welk boek ik dan kies.

1 opmerking:

Ali zei

Ik heb Je hebt wel iets te verbergen ook liggen, maar ook nog vele andere boeken, dus ook bij ligt het aan mijn bui

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...