maandag 9 oktober 2017

Herman Koch - Makkelijk Leven


Door het lezen van andere boeken van Herman Koch was ik niet wild enthousiast om aan dit boekje te  beginnen. Maar omdat ik zin had in een wat langer kort verhaal was dit juist wel weer heel erg geschikt.

Zoals bij mijn eerdere ervaringen begon het boek gelijk met pakkende opmerkingen en was het heel gemakkelijk om in het verhaal meegenomen te worden. Een geslaagde schrijver vertelt losjes over hoe je gemakkelijk kunt leven en heeft voor ons lezers achterin het boek nog een lijstje met elf tips bijgevoegd. Maar omdat ik in het verleden teleurgesteld was in de verdere afloop, had ik geen enkele verwachting over het einde.

En daar kwam dan de grote verrassing. Juist daarin kwam alles op een natuurlijke manier bij elkaar. Wat het nog interessanter maakt, is dat de ik-persoon die de hele geschiedenis nogal vol van zichzelf is, achterblijft in een nieuwe werkelijkheid waar hij helemaal niet wil zijn en die hij nooit heeft zien aankomen maar wij als lezers wel. En dat  geeft een vreemd bevredigend gevoel.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...