maandag 30 oktober 2017

Nick Cave Mercy on Me - Reinhard Kleist


Een graphic novel over het leven van Nick Cave. Zo'n gegeven schiep bij mij de verwachting van een biografisch en chronologisch verhaal. Het duurde dan ook even voordat ik een beetje grip op dit boek kreeg want het is niets van dit alles.

Reinhard Kleist heeft de tekst en muziek van Nick Cave genomen en aan de hand daarvan iets over Nick Cave zijn leven laten zien. Er zijn onverwachtse stappen in de tijd, er zijn plotselinge herhalingen, mensen komen plotseling niet meer voor en anderen zijn als bij een magische klokslag ontstaan, de werkelijkheid gaat over in een droomtoestand of beter gezegd een nachtmerrie en nergens wordt daar uitleg over gegeven. Oftewel het is vooral een razende beleving, een ervaring die alleen bereikt kan worden door het boek te lezen en te bekijken en je mee te laten slepen. Bij het sluiten van het boek had ik het gevoel meer van Nick Cave te weten maar zonder dat ik er woorden aan kan geven wat dit dan is.

De tekeningen van Reinhard Kleist zijn allemaal in zwart-wit en bij tijd en wijle behoorlijk grofstoffelijk. Een stijl waar ik in het begin ook aan moest wennen omdat ik veel meer verfijnder tekenwerk gewend ben. Maar wonderlijk genoeg begon ik na verloop van tijd ook deze manier van tekenen te waarderen. Het brengt vooral heel veel beweging in alles wat je te zien krijgt. En hij heeft Nick Cave qua gezicht en motoriek zeer scherp getroffen. Bij de de eerste tekeningen met Warren Ellis werd ik echt getroffen. Die man heeft al zo'n uitstraling van zichzelf maar hier knettert het echt van de pagina af. Ja, interessant tekenwerk.

En natuurlijk ben ik weer meer muziek van Nick Cave gaan beluisteren met speciale aandacht voor de nummers die in dit boek voorkomen. Ook niet verkeerd en zeker weer een nieuwe beleving van deze muziek.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...