zondag 3 februari 2019

Maaike's Magazinetje 1 & 2 - Maaike Hartjes

Eindelijk heb ik ze dan toch te pakken gekregen, de twee Maaike's Magazinetjes uit 1999. Zelf in elkaar genieten krantjes zoals ik ze vroeger als kind op de lagere school ook maakte voor mijn klasgenoten. Mijn vader maakte dan copiën op zijn werk en vervolgens knutselde ik ze dan in elkaar. Mijn oplage was als ik het me goed herinner iets van zes exemplaren. Die van Maaike zijn alle twee een 2e oplage met ieder 100 exemplaren. Nog een wonder dat ik die op de kop heb weten te tikken. Als groot Maaike Hartjes fan ben ik daar dan ook heel blij mee.

In deze magazinetjes staan natuurlijk stripjes van Maaike Hartjes zoals ik die ook gewend ben uit haar autobiografische boekjes. Maar daarnaast zijn er ook krantenknipsels over opmerkelijk nieuws te vinden, een postpagina, een interview met het konijn van haar geliefde Mark, een kookrubriek, een roddelrubriek en nog meer.

Van Maaike Hartjes haar humor word ik altijd blij en daarnaast ontroerd mij de schattigheid waarmee deze magezinetjes gemaakt zijn.
Opmerkelijk zijn de stripjes over haar moeder en zus waarin de voortekenen van haar latere burn out al te zien zijn. De burn out waar ze ook weer en prachtig boek over heeft gemaakt. En dat is een boek dat gelukkig nog overal volop te krijgen is.



1 opmerking:

Lalagè zei

Wat leuk! Ik maakte ook een tijdschrift op de basisschool. Er was één exemplaar en dat gaven we dan aan elkaar door om allemaal een stukje erin te schrijven. Maar verder dan twee uitgaves is het niet gekomen.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...