maandag 11 maart 2019

Clarkesworld Magazine Issue 150 March 2019


In het maartnummer van Clarkesworld Magazine maar liefst acht korte verhalen en vijf non-fictie artikelen. Het tijdschrift wordt voller en voller. Dit betekent dat er genoeg lezers zijn die er voor willen betalen terwijl het ook allemaal gratis op het net te lezen is. En zo blijkt maar weer dat wanneer er kwaliteit geleverd wordt, mensen wel degelijk bereid zijn te betalen. Daar word ik blij van.

De uit Niger afkomstige Rich Larson heeft weer een aansprekend verhaal geschreven. Death of an Air Salesman liet mij als lezer een dystopische wereld beleven waarbij ik het letterlijk benauwd kreeg. De sfeer deed me denken aan de film Blade Runner. Donker, koud, regenachtig, druk, weinig ruimte om je vrij in te kunnen bewegen. En in deze omgeving bloeit een liefde op waarin ik eerst niet durfde te geloven, zo verpest ben ik al door mijn ervaringen met andere dystopische verhalen. Maar het blijkt werkelijk waar te zijn en dat geeft hoop. Interessant om door een verhaal door al deze emoties heen te gaan.

The Thing With the Helmets is geschreven door Emily C. Skaftun en sprong er voor mij uit omdat het pure science fiction lijkt te zijn maar uiteindelijk het overleefthema van pure fantasy uitwerkt. Degene die er nooit heeft bijgehoord, wordt de held en dan geschreven vanuit een moderne blik. Het door elkaar gooien van genres vind ik vaak verfrissend en laat juist iets zien wat door het simpelweg vanuit één genre te beschrijven niet duidelijk was geworden.

Kij Johnson schreef 26 Monkeys, Also the Abyss een verhaal dat mij achterliet met de vraag: "wat is er nou eigenlijk gebeurd?". Er wordt geen verklaring gegeven en toch gaf het mij een bevredigend gevoel. Voor een rationeel type zoals ik, is dat best bijzonder. Dit verhaal raakt ook aan de vraag wat we doen met ons leven, een vraag die ik al vele jaren met een bijna verlammende verbijstering stel.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...