zaterdag 16 maart 2019

Dennie is een star - Maartje Wortel

Terwijl ik in andere boeken bezig was, viel dit boek op de mat en ik kon niet anders dan er gelijk in beginnen. Ik weet niet wat het is maar sinds ik drie jaar geleden voor het eerst iets van Maartje Wortel gelezen heb, kan ik niet anders dan onbeheerst al haar schrijfsels verorberen. En zo heb ik dit boek in een dag uitgelezen. Iets wat ik ook niet vaak doe met boeken.

En wederom stelt Maartje Wortel niet teleur. Best een gave want mijn verwachtingen zijn immer hoog gespannen.
Ook was deze nog eens toegenomen omdat ik haar over dit boek had horen praten in de podcast De Eeuw van de Amateur. De lessen van Wim Brands voorin het boek waren daarom voor mij geen onbekenden maar maakten mij alleen nog nieuwsgieriger waar het boek verder over zou gaan.

Het lezen van Dennie is een star voelde voor mij als een struikelen waarna ik viel en aangenaam verder tuimelde in een stroom van gedachten en gebeurtenissen die allen het leven uitdrukken met zijn angsten, onzekerheden maar ook eigenwijsheden en passies. Het zoeken naar zingeving kwam mij bekend voor, alleen heeft Maartje Wortel de weg een stuk sneller afgelegd dan ik gedaan heb. Maar uiteindelijk komen we bij hetzelfde uit en leven desondanks almaar verder.

De illustratie op de voorkant heeft mij een tijd in het ooitje genomen. Telkens zag ik een abstracte inkttekening voor me. Hoe verder ik kwam in het boek, hoe scherper de contouren van de afbeelding zich gingen aftekenen. Tot ik eindelijk doorhad dat het niets minder dan Dennie zelf is. Mijn brein is soms wat traag maar levert daardoor wel deze mooie ervaringen op.

Een boek om zeker binnen niet al te lange tijd nog eens te lezen en dan in een langzamer tempo zodat ik het beter kan verteren want ik ben bang dat me nu al te veel ontschoten is.

1 opmerking:

Ali zei

Ik heb dat ook wel eens, dan vind ik een boek zo geweldig dat ik er doorheen race, de helft vergeet en het een andere keer opnieuw moet lezen om het weer te bevatten. En dan valt het af en toe tegen.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...