zaterdag 23 maart 2019

Girl Genius: The Second Journey of Agatha Heterodyne 4: The Kings and Wizards


In dit deel zijn het, zoals de titel het al weggeeft, de koningen en tovenaars die voornamelijk het podium krijgen. En dat betekent dat onze Girl Genius zelf weinig in beeld is. Iets wat ik mij pas heel laat realiseerde en daarmee is duidelijk geworden dat deze strip inmiddels met zijn 17 delen een levendige wereld is geworden met veel gelijkwaardige personages. Maar misschien ook wel dat aan Agatha Heterodyne haar eigen levensverhaal niet meer zo veel te ontdekken valt en zij voornamelijk geniale oplossingen weet te fabriceren in penibele situaties wat wel eens te eentonig is als er verder niets anders te melden valt. Dus dit keer koningen en tovenaars die vechten om de stad Parijs.

Zoals in alle delen is er ook hier weer veel actie en dat levert schitterende taferelen op waarbij nieuwe gevechtsmethoden worden gehanteerd. Maar het zijn ook vooral de houdingen van de vechters die de strip zo geweldig maken. Zoals op bladzijde 7 rechts in het midden waar Zeeta vol overgave in de strijd springt. Dat zijn beelden waar ik blij van word en nog even wat langer naar blijf kijken.

Een van de nieuwe wezens zijn de Geisterdamen. Het is me al vaker opgevallen dat Amerikanen een voorliefde hebben om de Duitse taal in hun werk te gebruiken. Ik vraag me af waarom dat is. Voor ons Nederlanders heeft dat een andere connotatie en ik ben dan wel benieuwd wat dat voor hen dan precies is.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...