zaterdag 2 november 2019

BAM - Jelle Brandt Corstius

Dit boek heb ik in zijn geheel in de trein gelezen en achteraf gezien is dat ook de beste plek om dit te lezen.

Jelle Brandt Corstius bezoekt samen met twee artistieke vrienden die plek op aarde waardoor hij als kind geobsedeerd was geraakt bij het staren in de Bosatlas. En die plek was Siberië waar hij zich voornamelijk per trein doorheen laat vervoeren.

Wat me raakt is hoe hij de Russische mentaliteit die behoorlijk van de Nederlandse afstaat, beschrijft en deze ook omarmt in de tijd dat hij in Siberië is. Zich nog even zorgen maakt over of zijn vrienden het wel aankunnen maar dan ziet dat ook zij er de lol wel van inzien als ze uit een hotelkamer worden gezet omdat een ander meer betaalt. Dit is de manier waarop je als mens de hele aarde kunt bereizen, aansluiten bij de mentaliteit die daar heerst hoe ongelooflijk deze ook in onze ogen lijkt te zijn. Ik kan met recht zeggen dat ik er wijzer van geworden ben.

Daarnaast is het boek ook schitterend weergegeven wat lay out betreft waarbij tekst afgewisseld wordt met foto's en schilderijen van de hand van zijn twee vrienden.

Ik vind het zonde om er meer over te vertellen en wil alleen zeggen, reis mee met Jelle Brandt Corstius naar dat hele koude oord Siberië.

2 opmerkingen:

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, Jelle Brandt Corstius is sinds een paar maanden één van mijn helden. Ik heb 5 reisprogramma's van de VPRO gezien die hij heeft gepresenteerd: 2 keer over Rusland, eentje over India, eentje over de Kaukasus en eentje over landen van de voormalige Sovjet-Unie die nu aan Rusland grenzen. Ik vind Jelle een geweldige presentator, hij spreekt vloeiend Russisch (voor zijn programma over India heeft hij speciaal Hindi geleerd), is onbevangen en stelt de juiste vragen en is bovenal een zeer vriendelijke en charmante man. Ik wil al deze 5 reisprogramma's nog voor een tweede keer bekijken en dan uitgebreid bespreken op mijn blog. Omdat ik zo enthousiast over hem ben als presentator wil ik ook nog wel een boek van hem lezen om te kijken of hij een dubbeltalent is. Groetjes, Erik

Niek zei

Ha die Erik, wanneer je zo fan bent van Jelle Brandt Corstius en zijn reisprogramma's en ik weet dat je kunst ook kunt waarderen, dan is dit boekje voor jou zeker een aanrader.

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...