maandag 25 november 2019

PAAZ - Myrthe v/d Meer


Het is de vierentwintigste druk geworden die voor 5 euro bij de kassa lag in een boekenwinkel in Arnhem. Al vaker had ik dit boek willen kopen maar voor dit bedrag kon ik het echt niet meer laten liggen. Zo werkt dat blijkbaar bij mij.

Omdat dit boek best vaak in mijn bewustzijn is geweest voor ik het ging lezen, had ik me er een bepaalde voorstelling van gemaakt. Gedeeltelijk is deze ook uitgekomen, het zijn inderdaad de rauwe ervaringen van een jonge vrouw die suïcidaal opgenomen is op een PAAZ (psychiatrische afdeling algemeen ziekenhuis).
Wat ik niet had verwacht was dat het zo fragmentarisch zonder enige uitleg zou zijn. Dit stoorde mij soms omdat ik vragen had die niet zijn beantwoord. Het zorgde er wel voor dat ik door bleef lezen in de hoop dat ik toch nog aan mijn trekken ging komen.

Dat dit boek zovele oplagen heeft gekregen en door zoveel mensen is gelezen, stemt mij wel positief. Natuurlijk weet ik niet wat de motieven zijn van mensen die dit boek zijn gaan lezen maar ik denk dat het alleen maar goed is als er bij het algemene publiek meer bekend wordt over hoe mensen in de maatschappij van het pad kunnen raken en hoe dan de zorg voor deze mensen in Nederland geregeld is. Nou ja, hoe dat voor een klein deel van deze mensen geregeld is. En dat daar ook nog wel wat in te verbeteren valt.
En ook dat mensen in contact komen met het verschijnsel suïcide en depressie en belevenis van degene die dit heeft. Niks even je schouders eronder en je bent er zo weer bovenop maar algehele hopeloosheid. Hopelijk dat dit boek heeft bijgedragen aan meer begrip.

5 opmerkingen:

Lalagè zei

Het vervolg UP is ook de moeite waard: https://lalageleest.nl/2015/11/22/up-myrthe-van-der-meer/

Niek zei

Hé, leuk. Heb je recensie gelijk gelezen. Wel iets om in mijn achterhoofd te houden. Wie weet kom ik dat boek ook nog eens zo maar bij de kassa tegen.

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, leuk dat je dit boek hebt gelezen. In het boek herken ik veel van mijn eigen ervaringen in de psychiatrie. Nadat ik dit boek gelezen had heb ik er een paar regels over geschreven: Myrthe van der Meer heeft een autobiografische roman geschreven over haar verblijf in een psychiatrisch ziekenhuis. Goed geobserveerd en zeer herkenbaar voor mij, maar stilistisch niet zo bijzonder. Wel heel bijzonder is dat ze voldoende afstand kon nemen om haar belevenissen op te schrijven, dus petje af!
Ik denk dat ik het boek nog wel eens ga herlezen om het wat beter te vergelijken met mijn eigen ervaringen. Dan zal ik ook haar andere boeken meepakken. Groetjes, Erik

Niek zei

Hé Erik, op Lalagẽ haar blog zag ik jouw reactie op UP en ook ik ben niet heel erg onder de indruk van haar schrijfstijil. Maar de inhoud vind ik boeiend genoeg om door te lezen.

Ninia zei

Ik heb UP gelezen en daar ook over geschreven. Ik zei daarin dat ik PAAZ nooit gelezen heb, maar volgens mij heb ik dat daarna toch wel gelezen. Ik weet er niet zo veel meer van, maar hier staat mijn blog over UP https://ninia-ogentroost.blogspot.com/2016/05/myrthe-vd-meer-up-psychiatrische-roman.html

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...