zondag 2 november 2014

Boeddha deel 8: Jetavana - Osama Tezuka

Wat een verhaal, wat een tekeningen, wat een serie. Met het omslaan van de laatste bladzijde had ik het gevoel een waar epos te hebben afgesloten. Natuurlijk is Boeddha een groots figuur in onze geschiedenis en leent alleen al zijn levensverhaal zich voor het woord epos. Maar ik bedoel nog meer hoe Osamu Tezuka dit verhaal verteld heeft en doorvlochten met zijn eigen kijk op de mensheid, dit een groots werk is geworden.

Inhoudelijk heeft dit laatste deel over de eindfase van Boeddha zijn leven nog interessante wendingen te laten zien. Zo roepen destructieve gebeurtenissen opnieuw twijfel op bij Boeddha, twijfel over of hij al die jaren voor niets zijn verhaal heeft lopen vertellen om dan later tot een nog veel dieper inzicht te komen. Een aantal personages uit de eerste delen krijgen hierin ook weer een rol. Zo voelt de serie als een mooi afgerond geheel.

Nu ik alle delen heb gelezen, kijk ik al uit naar het herlezen. Met de kennis van het verhaal in mijn achterhoofd kan ik dan nog meer genieten van de vele details in de tekeningen en tussendoor opmerkingen die het de handtekening van Osamu Tezuka meegeeft.


5 opmerkingen:

Ninia zei

Dat heb je ineens snel gedaan na het vorige deel. Ik ben nog steeds erg zuinig met lezen, maar het sluit ook weer aan op andere dingen die me bezighouden dus binnenkort toch weer verder met Ananda over wie ik vandaag een spoiler heb gehoord ;)

Niek zei

Oei, spoilers! :-)
Ik kon me niet langer meer beheersen en eigenlijk wil ik ze allemaal een keer achter elkaar lezen. Daarvoor was het wel nodig om dit laatste deel te gelezen te hebben. Vandaar. Geen spijt van.

Ninia zei

ik heb nog twee delen van jou hier en nog een tegoed, dus voor achter elkaar lezen ben je een beetje afhankelijk van mij :)

Niek zei

Ik weet het. Probeer je ook lekker te maken door mijn boekbesprekingen. ;-)

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, ik heb ook genoten van "Boeddha". Met name de tekeningen vind ik geweldig. Ik ga jouw blog nog uitgebreid bekijken, het ziet er mooi uit. Groetjes, Erik

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...