zaterdag 15 november 2014

Year's Best SF - Edited by David G. Hartwell


De beste hard core science fiction verhalen uit 1995 volgens David G. Hartwell. Geen fantasy, geen science fantasy maar alleen pure science fiction. Dit was wat mij trok bij het vinden van deze pocket in een stapel tweedehandsboeken op de Deventer boekenmarkt jaren geleden.

Nu heb ik vaak bij verhalen en novelle dat het zo kort is dat ik moeite heb om in het verhaal te kruipen en ik er uiteindelijk alleen maar langs schuur waarna het snel weer vergeten is. En met snel bedoel ik zodra ik een ander verhaal ter hand heb genomen.

In deze verzameling verhalen zijn er drie van de veertien die er voor mij uitspringen en wel degelijk een indruk bij me hebben achtergelaten. Dit zijn Hot Times in Magma City van Robert Silverberg, Coming of Age in Karhide van Ursula K. Le Guin en The Ziggurat van Gene Wolfe.
De andere elf werken niet voor mij omdat ik vooral lees dat de auteur een idee heeft gehad en dat geforceerd in een verhaal heeft gedrukt. De ideeën zijn niet sterk genoeg op zichzelf om boeiend te zijn.
Wat bij de bovengenoemde drie het doet is dat de personages een werkelijke geschiedenis hebben meegekregen. Zij zijn voor mij gaan leven en ik heb met hen meegeleefd. Hierdoor is de science fiction geloofwaardig en wordt het interessant.

Drie uit veertien is voor mij een hoge score dus ik vind dit boek wel een aanrader voor als je weer even je wil laven aan science fiction ideeën.


Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...