dinsdag 4 augustus 2020

Feminist Fataal - Dorien van Linge

Typisch zo'n boek dat ik zelf nooit gekocht zou hebben maar bij mij op mijn mat plofte door het boekenabonnement dat ik heb bij Das Mag. De titel Feminist Fataal en vooral de ondertitel Alles wat je lekker zelf mag weten over gender, seks en je lichaam, stootte mij af. Waarom zou ik dat willen lezen? Nou bijvoorbeeld omdat ik het nu eenmaal had.

En zo begon ik met tegenzin aan een boek waar ik langzamerhand steeds meer geboeid door raakte. De taal is wel licht populair maar dat is misschien ook wel te wijten aan de leeftijd van de auteur. Daarnaast wisten de illustraties van Bodil Jane me telkens weer aangenaam te verrassen.

De auteur is voor mij duidelijk van een andere generatie en ook een ander type dan ik ben. Uiterlijk en vrouwenzaken hebben mij nooit wat uitgemaakt. Voor Dorien van Linge zijn dit altijd heel belangrijke zaken geweest, zelfs zo sterk dat ze er een eetstoornis bij opliep. Haar persoonlijke verhaal tussen de feiten door maakte het voor mij boeiend omdat ik een klein beetje meer denk te begrijpen wat al die meisjes bezield.

Onderwerpen als gender, lichaam, seks in het licht van feminisme komen allemaal aan bod. Het zijn de bekende thema's van deze tijd en daarmee geeft het een mooi beeld van in wat voor een maatschappij we heden ten dagen leven. Mooi vind ik ook de vele lees-, kijk- en luistertips die beschreven staan nadat een onderwerp behandeld is.
Wil je iets meer weten over hoe een deel van de huidige twintigers in het leven staat, dan vind ik dit wel een aardig boek om aan te bevelen.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...