dinsdag 4 augustus 2020

Rustig aan, tijger - Joost de Vries

Het duurde even voor ik begreep hoe dit boek opgebouwd was. Mijn eerste indruk was dat elk hoofdstuk een nieuw verhaal was maar langzaamaan kwam ik er achter dat de verhalen van deze mensen allemaal elkaar ergens raken, de ene wat meer dan de ander. Zo worden bepaalde gebeurtenissen vanuit verschillende belevingen weergegeven wat ik altijd wel wat vind hebben.

Helaas zijn de mensen die in dit boek beschreven worden voor mij niet boeiend. Ik herken bijvoorbeeld niets in de ambities en levenskeuzes van deze personages. En mocht er al vertwijfeling te bespeuren zijn dan blijft dit heel oppervlakkig.
Voor mijn gevoel is het dan ook meer door het hoofd dan door het hart geschreven. Met soms ook nog bewust gevat willen zijn en veelvuldig gebruik maken van te slimme metaforen. Oftewel té intelligent om van vlees en bloed te worden. En dat vind ik het jammer want de schrijver zelf vind ik een sympathiek persoon.

Nog een ander groot nadeel vind ik het noemen van namen van hedendaagse bekende mensen. Hiermee is het boek nu al vreselijk gedateerd terwijl het net uit is. Wanneer die namen eruit waren gelaten, was er voor de gebeurtenissen in de levens van de personages niets veranderd.

Dan toch nog een positief punt en dat is dat het in een fijne taal is geschreven waardoor het makkelijk wegleest.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...