zaterdag 3 april 2021

Clarkeswordl Magazine Issue 174 March 2021

Naast de wonderlijke Sunrise van de Australische Alex Ries op de voorkant, bevat dit maartse nummer van Clarkesworld Magazine zeven korte science fiction/fantasy verhalen en vier non fiction artikelen.

Deze maand werden we getrakteerd op veel interessante ideeën. Zoals die van de Koreaans/Amerikaanse auteur Isabel J. Kim. In Homecoming is Just Another Word for the Sublimation of the Self wordt ervan uitgegaan dat wanneer je een plek verlaat om ergens anders te gaan wonen, je op die plek ook een versie van jezelf achterlaat die een eigen leven verder gaat leiden. Zo kun je ook terug naar die plek en die andere versie van jezelf ontmoeten en dan zien wat er van je geworden was als je daar was gebleven. Het lijkt me zeker wat hebben als je kunt zien hoe je leven anders gelopen was, als je andere beslissingen had genomen.

In het wat langere verhaal Submergence geschreven door Arula Ratnakar (opgegroeid in Amerika, Indiase ouders) wordt iemand de mogelijkheid geboden om de laatste twee jaar van die andere persoon vanuit de gevoelens, gedachten en belevenissen van die persoon mee te maken. De wens om eens in iemand anders hoofd te kunnen kruipen, is denk ik veel mensen niet onbekend. Dus erg leuk dat dit nu gebruikt is in dit verhaal.
Daarnaast komt er nog veel meer aan bod zoals het mysterie van de dood van een onderzoeker, het ethische dilemma (wij dood of andere bewuste wezens dood), kinderen zwijgen in protest tegen de volwassenen die de wereld kapot maken, communiceren via een geheimtaal die te horen is via een fluit, liefde en doodsangst. Langzaam ontrafelt wat zich heeft afgespeeld en versmelten de herbelevende persoon met de herbeleefde persoon. Zeer invoelbaar geschreven en erg mooi.

De geheimtaal zoals hierboven aangegeven is gebaseerd op de Fibonacci-reeks. In 55 Plaque geschreven door Isabel Lee is de frequentie waarin de plagen die op aarde komen ook gebaseerd op deze zelfde reeks. Als men te veel van dit soort elementen gebruik gaat maken, kan het vervelend worden. In dit verhaal heeft het echter wel degelijk een functie.
De eerste plaag was in 1879, nu is het 2021 en men weet dat er weer zo'n plaag aan zit te komen. Het verhaal wordt verteld vanuit een onderwijzer die kinderen al jaren leert dat 2021 het jaar is dat het weer gaat gebeuren. En dat het een geschenk is van buitenaardsen die hen met deze plagen leert zichzelf beter te ontwikkelen. Er is echter een kleine groep die hier anders over denkt, de Humanisten. Zij vinden dat hun kinderen leugens wordt geleerd en dat het niet om die buitenaardsen gaat maar om de mens zelf.
Omdat deze groep Humanisten wordt genoemd, was ik even van mijn a propos. Ik ben toch geneigd om me bij deze denkwijze aan te sluiten en niet zo bij de groep die het over machten heeft die over de mens kunnen heersen. Daarom extra leuk om het nu eens van deze kant belicht te zien.

De bijdrage uit Nigeria door Wole Talabi heet Comments on Your Provisional Patent Application for an Eternal Spirit Core. En dat is ook precies wat het is. Een aanvraagformulier waarbij iemand commentaar heeft geschreven.
In het begin dacht ik wat zit ik nou voor iets te lezen? Maar opeens greep het me door de commentaren en is het einde helemaal geweldig.
Een verhaal vertellen door middel van een aanvraagformulier vind ik wel heel erg origineel en daarnaast bijzonder verrassend hoe goed het werkt. 

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...