zaterdag 3 april 2021

Man en Paard Liggen Dwars - Mestrik

In de laatste Stripglossy, nummer 19 om precies te zijn, trof ik een boekenlegger aan met daarop de witte draak uit Man en Paard. Deze strip heb ik via de Stripglossy leren kennen en heeft me altijd veel plezier geschonken door zijn hele eigen humor. 

Dat deze boekenlegger de nieuwste uitgave van Man en Paard kan complementeren, trok me gelijk over de streep om het album Man en Paard Liggen Dwars aan te schaffen. En wat een heerlijk kinderlijk plezier om deze boekenlegger telkens weer precies zo in het boek te leggen dat het geheel te zien is van het witte paard dat over man en paard springt. 

Ik was nog wel even bang dat de grappen me konden gaan vervelen maar dat is helemaal niet gebeurd. Misschien wel in tegendeel. Meerdere malen moest ik hardop lachen om de onverwachte afslag die Mestrik keer op keer neemt. 

De rode draad is man en paard die op de witte draak jagen. De aparte verhaaltjes beslaan een verschillend aantal bladzijden, precies wat het nodig heeft. En er is ook een voortgang in de tijd, wat vooral door bijfiguren duidelijk te zien is.

De tekenstijl vind ik schitterend. Zoals op de kaft al te zien is, heeft man grote (hand-)schoenen en dunne extremiteiten. Paard is heel expressief in zijn lichaamshouding wat mij nog extra deed genieten. 

Mestrik is er ook niet vies van om bekende personages op te voeren zoals André van Duin en de smurfen, om er twee te noemen.
Op de achterkant prijken enkele typische reacties op het album zoals die van Batman "Hij heeft wel een goed paard, ik wil ook zo'n paard, een bat horse." En wat te denken van de reactie van Trump "Strips vertellen alleen maar onwaarheden. Onbetrouwbaar, nep, vooral deze strip."

Na het lezen van dit album heb ik gelijk de vorige twee albums aangeschaft. Nog niet zo eenvoudig want ze zijn niet meer overal te krijgen.



Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...