vrijdag 2 april 2021

De geschiedenis van mijn seksualiteit - Sofie Lakmaker

Het is alweer even geleden dat ik dit boek heb gelezen maar ik wilde er nog wel wat over kwijt omdat dit toch heel sterk bij mij bleef.

Het autobiografisch verhaal van wat een jongere meemaakt tussen vijftien en vijfentwintig met alle wanhoop, verwarring, lastig te duiden gevoelens en uitzichtloosheid is op zich weinig bijzonder. Interessant is het wel omdat het heel duidelijk de tijdgeest van nu weergeeft met een thema zoals genderfluïditeit. Aan de andere kant dateert het verhaal wel heel erg door de bekende mensen die bij naam worden genoemd. Ergens vind ik dat altijd jammer. Maar ik kan me voorstellen als zij deze mensen werkelijk zo heeft meegemaakt dat het in deze geschiedenis thuishoort.

De vertelstijl is die van iemand die met je zit te praten. Dat klinkt fijn losjes maar er is ook de bravoure van die leeftijd die er in doorklinkt. Het allemaal zo zeker stellen en de uitstraling niemand doet mij wat, ik bepaal het zelf wel, begon mij op een gegeven moment behoorlijk tegen te staan. Nu had ik ook het interview dat Gijs Groenteman met haar had geluisterd en daar herkende ik die manier van praten heel duidelijk in. Ook hierdoor werd het interview op het einde onaangenaam.

Gelukkig ben ik door blijven lezen want op het einde van het boek valt alles op zijn plaats en blijkt deze houding een duidelijke functie te hebben gehad.
Nu ik deze ervaring heb, voelt het als een boek om over niet al te lange tijd nog eens te herlezen. Eens zien hoe het dan aanvoelt.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...