woensdag 28 augustus 2024

Monstress Vol. 1 Awakening - Marjorie Liu & Sana Takeda

Een voor mij geheel nieuwe strip en dat betekent dat ik eerst ga ontdekken wat de bedoeling is. Dat viel mij met deze strip niet mee en eigenlijk denk ik dat door de complexiteit van dit universum het wellicht in een romanvorm het beter tot zijn recht zou komen. Mijn zeer gewaardeerde Neil Gaiman heeft wel veel lovende woorden voor dit verhaal dus het kan ook goed dat het aan mij ligt en ik al die complexiteit niet (meer) aan kan.

Het verhaal wordt verteld vanuit Maika Halfwolf, een bijzonder meisje die haar afkomst niet kent en in wie een ander kwaadaardig wezen huist, een wezen dat zij niet altijd onder controle heeft. Er zijn allerlei verschillende partijen waaronder mensen, de Ouden en de halfbloedjes die Arcanics genoemd worden. Deze zijn natuurlijk met elkaar in oorlog waarbij macht de grote drijfveer is. Wat dit betreft allemaal nog niet bijster origineel.

Maar dan moet ik toch aantekenen dat gaandeweg de verschillende partijen onder mijn huid gaan zitten. Er is zoveel geheimzinnig, er is zoveel nog niet ontrafeld dat ik daarom wel door wil lezen.
Maika vertelt regelmatig in haar hoofd haar avonturen aan Turya, haar vriendin die ze een tijd geleden door de oorlogsomstandigheden uit het oog verloren is en waar ze naar op zoek is. Door wat ze vertelt, vallen er wat puzzelstukjes op zijn plaats.

Meer nog zijn het de onderbrekingen door de kat professor Tam Tam die een lezing geeft waarin nog veel meer achtergronden van de gebeurtenissen worden weergegeven. Slim bedacht om op de manier deze informatie aan de lezer over te brengen. Noodzakelijke informatie want zonder dit snapte ik er bijzonder weinig van. 

De tekeningen zijn over het algemeen in grauwe kleuren en ingevuld met veel textuur. Alles om de donkerte en de gruwelen van de machtshongerenden en de slachtoffers te onderstrepen wat mij betref heel effectief werkt.

Ik heb nog vijf delen voor de boeg en ik ben benieuwd of het boeiend blijft. Soms als het moeilijk inkomen is, loont dat later bij doorlezen. Ik hoop dat dit nu ook het geval is.

Geen opmerkingen:

Clarkesworld Magazine Issue 216 September 2024

Clarkesworld Magazine heeft deze september acht korte science fiction/fantasy verhalen en vier non-fictie artikelen. Tiffany Xue schreef het...