zaterdag 27 juli 2013

De grote mythen van de wereld - Sergius Golowin

Een groot boek met heel veel afbeeldingen waarop allerlei mythen in verschillende kunstvormen worden getoond. Een zwaar boek dus niet om liggend te lezen.

Maar helaas was het zittend ook geen pretje om te lezen. De teksten staan er wel in heel krom Nederlands dacht ik tot ik zag dat het door een Vlaming is vertaald.  Helaas is daarmee niet alle pijn verzacht.
Ik ben er al lezend niet achtergekomen wat de schrijver in zijn hoofd heeft gehad bij wat hij ons nu wilde vertellen. Per thema wordt er van de hak op de tak gesprongen alsof de auteur wat associatief heeft weg zitten krabbelen.
Er passeren heel wat mythen de revue. Alleen allemaal zonder kop of staart en zonder enige context.

Blijkbaar is het meer geschikt als plaatjesboek. Die zijn dan ook wel schitterend. Toch blijft het zonde dat daar geen inhoudelijk kwalitatief betere tekst bij is geschreven.

3 opmerkingen:

Ninia zei

Naar aanleiding van deze blog heb ik mijn Mythen van de Mensheid (Ndl. uitgave dec. 1977 boek van de maand)maar weer eens tevoorschijn gehaald en afgestoft. Dat is ook zo'n zware jongen, maar een prachtig boek. Vreemd genoeg staan er geen namen van vertalers bij. Misschien is het door meerdere mensen vertaald. Het is heel dik met prachtige foto's, werkt ook per thema en is zeer informatief. Ik heb het altijd meer als een naslagwerk en bladerboek gezien. niet iets dat je van voor naar achter uitleest. Er staat ook een uitgebreid register in. Ik weet niet of het nog te krijgen is, maar als ik het niet had zou ik het nu kopen :)

Niek zei

Mythen van de Mensheid heb ik zelf niet maar wel vaak bij boekenmarkten zien liggen dus het is zeker nog te krijgen. Als je er zo enthousiast over praat zal ik het toch eens openslaan en wie weet aanschaffen. De afbeeldingen maken het nog wel eens de moeite waard ondanks de wat slappere teksten.

Ninia zei

Ik heb er nou weer eens in zitten lezen, maar het zijn beslist geen slappe teksten. Er zijn toelichtingen bij de afbeeldingen, maar verder is er een uitgebreide tekst die op zichzelf staat en minstens evenveel ruimte inneemt als de afbeeldingen. Uitgebreide inleidingen van Mircea Eliade en Joseph Campbell. Het wekt de indruk van volledigheid. De hele wereld komt aan bod. Dikke (2x) aanrader :)

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...