vrijdag 19 juli 2013

Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt - Douwe Draaisma


Een titel die iedereen die zich dat wel eens heeft afgevraagd (en ik denk dat dit vele mensen zijn) direct zal aanspreken en nieuwsgierig maakt.

Zodra de inhoudsopgave wordt bekeken, is het duidelijk dat het niet alleen over dit verschijnsel gaat maar om allerlei kwesties rondom het geheugen. Zo komt bijvoorbeeld de ervaring van déjà vu aan bod. En ook dat als we ouder worden we de tijd van onze tienerjaren en begin twintig nog het best weten te herinneren. Kwesties die op het eerste gezicht mij allemaal prikkelden.

Helaas blijft het alleen bij constateren van deze verschijnselen en het verhalen over de (semi-)wetenschappelijke onderzoeken door de eeuwen heen die hiermee verband houden. Er wordt her en der nog wat gefilosofeerd maar het niveau van een gemiddelde verjaardagsdiscussie overstijgt het nergens.
Wel lekker om te lezen en ook vermakelijk. Alleen als je op antwoorden zit te wachten, kun je beter ergens anders op zoek gaan.

3 opmerkingen:

Ninia zei

Hij schrijft wel erg leuk en interessant, niet echt antwoorden dus, vandaar dat ik me niet kon herinneren waarom het ook weer was... :) Toch had ik na het lezen van dit boek het idee dat ik nu wist hoe het zat. Ben ik er dan ingetuind? :)

Niek zei

Wie weet. ;-)

Mij laat het juist met een groot vraagteken achter. En opmerkelijk is ook dat ik het meeste wat ik gelezen heb alweer ben vergeten. Blijkbaar ben ik op zoek naar een ander soort antwoord.

Ninia zei

Misschien zijn er (nog) geen antwoorden op deze vragen?

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...