zondag 7 juli 2013

The Dresden Files 1: Storm Front - Jim Butcher



The Dresden Files, een serie boeken over de detective tovenaar Harry Dresden, is een reeks die ik in de loop der jaren door meerdere fantasyliefhebbers aangeprezen heb zien worden en waarvan ik me nu aan het eerste deeltje heb gewaagd.

Heel eerlijk gezegd is het mij een beetje tegengevallen. Ik had er niet al te veel verwachting van in de zin van diepzinnigheid of fabuleuze plots en mijn inschatting van te voren was zelfs dat het gemakkelijk vermakelijk leesvoer zou zijn. Op zich heb ik dat ook zo ervaren maar ik had gehoopt op net nog even dat kleine extra sprankje. Helaas, het kwam niet.

Het detectiveverhaal zit gedegen genoeg in elkaar en hapt lekker weg. Alleen alles blijft mij te oppervlakkig, de personages te twee dimensionaal en er ontbreekt een leuke dosis humor die dat sprankje had kunnen geven. (Of de humor ontgaat mij)

Achterin mijn exemplaar staat een kort interview met de schrijver. Daarin vertelt hij dat in de boeken die volgen de achtergrond van Harry Dresden langzaam wordt ontvouwen en als een rode draad door alle boeken gaat spelen. Dat prikkelt dan wel weer even mijn nieuwsgierigheid.
Wie weet dat ik dan toch nog een tweede deeltje probeer.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...