maandag 30 november 2015

Expeditie Land Art - Sandra Smallenburg


Na het zien van de expositie Expeditie Land Art in Kunsthal KAdE in Amersfoort, kocht ik gelijk dit boek. Hierin staan veel kunstwerken die ook op deze tentoonstelling te zien waren. In zo verre je dat van land art kunt zeggen natuurlijk want deze kunst is nou bij uitstek kunst om te ervaren in het landschap zelf.

De ondertitel "Landschapskunst in Amerika, Groot-BrittanniĆ« en Nederland"  beschrijft precies wat er in dit boek staat.
De hoofdstukken maken de indeling woestijn, bliksem, vulkaan, de kunst van het wandelen, polder, tuin en bos.
De avonturen van pioniers Robert Smithson, Nancy Holt en Michael Heizer worden levendig beschreven zonder dat het overdreven wordt of dat er met onnodig ingewikkelde kunsttermen wordt geschermd. En dat vind ik dan ook de grote kracht van Sandra Smallenburg. Zij schrijft zoals zij zelf de kunstwerken beleefd heeft, precies zoals landschapskunst in mijn ogen bedoeld is.

Extra interessant vond ik het hoofdstuk over de landschapskunst in Nederland.
Dit jaar heb ik zelf in Nederland rondgereisd om deze werken te zien en is mijn hart door landschapskunst gestolen. Door nu daar nog iets meer achtergrondinformatie over te krijgen, maakt het die ervaring nog wat rijker.

Bij het bladeren ruik je de vele grote kleurenfoto's waarop de kunstwerken staan afgebeeld. Zowel foto's van jaren geleden als foto's van nu laten zien wat er met landschapskunst in de loop der tijd kan gebeuren. Landschapskunst wordt weliswaar door de mens gemaakt maar de tijd bepaald daarna verder wat er mee gebeurt.

Een zeer informatief boek over wie meer over landschapskunst te weten wil komen en wanneer je die kennis al hebt dan zijn de foto's een goeie herinnering aan al dit geweldigs.

2 opmerkingen:

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, stond er ook iets in over de Bulgaarse kunstenaar Christo? Ik vind zijn projecten wel van visie getuigen. Zie ook mijn blog over een boek over Christo. Groetjes, Erik

Niek zei

Christo wordt zeker niet uitgebreid beschreven in dit boek. Wellicht zijdelings genoemd maar zelfs dat weet ik niet meer zeker.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...