Doden die tot leven komen en dan uiteindelijk toch echt doodgaan. Het is wat Dead Man's Knock in dit derde deel van The Unwritten brengt.
The Unwritten blijken de mensen te zijn die zich verenigd hebben en macht uitoefenen in wat er geschreven wordt. Wilson Taylor de vader van Tom, vecht al lange tijd tegen hen. Zij zijn nu op zoek naar zijn literaire wereldkaart maar ook naar hem. Spannend is dat er ondanks dat Wilson officieel van de aardbodem verdwenen is, de uitgever de wereld heeft laten weten een nieuw script met een Tommy Taylor verhaal te hebben ontvangen en dit te gaan uitgeven. The Unwritten denken ook hier weer alle invloed op te hebben gehad maar dat loopt toch anders af.
Voor Lizzie Hexam lijkt het tijd om terug te keren naar waar ze vandaan is gekomen, namelijk een verhaal van Charles Dickens. Alleen als zij daar aankomt blijkt er al een Lizzie Hexam te zijn. Door middel van een kies-je-eigen-verhaal-concept* wordt haar werkelijke naam, Jane Wakman, en haar geschiedenis (zware mishandeling als wees en later in huis genomen door Wilson waar ze gemanipuleerd is met verhalen om Tom te gaan helpen) uit de doeken gedaan.
Met Savoy lijkt het niet zo goed af te lopen als hij in de klauwen van de stripaartsvijand van Tommy Taylor beland. Maar later loopt hij met Tom rond alsof er niets gebeurd is.
Tom ontmoet zijn vader die toegeeft dat zijn minnares ook zijn moeder is. Maar vooral dat er vijanden zijn die het op hen gemunt hebben en dat hij daarvoor moet vechten. En dat er iets van de mensheid gestolen is dat we terug moeten zien te krijgen. Maar voordat hij meer prijs kan geven, wordt hij door Pullman (een van The Unwritten) gekeeld. Dat is nog eens manier om nog niet alles weg te geven in een verhaal.
De verschillende tekenstijlen voor de verschillende verhaalwerkelijkheden beginnen soms in elkaar over te lopen. Net zoals dat in het hoofdverhaal ook gebeurt, de werkelijkheid wordt net zoals in de vorige delen vermengd met verhaalwerkelijkheden. Maar het is Tom Taylor die dit meer begint te accepteren en er ook meer naar gaat handelen.
De personages ontwikkelen zich en het verhaal geeft precies zoveel nieuwe informatie dat het interessant blijft en het laat genoeg verborgen om te verlangen naar het volgende deel.
* Meerdere malen binnen het verhaal krijg je twee opties over hoe het verder zal gaan. Kies je de ene optie dan word je naar een bepaalde bladzijde verwezen, kies je voor de andere optie dan ga je verder op een andere bladzijde. Natuurlijk is het de truc om alle bladzijden en mogelijkheden gelezen te hebben om de volledige informatie te verkrijgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten