zondag 27 december 2015

#50books - 2015.49 Topboeken gelezen in 2015

In deze derde jaargang van #50books is het de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel die de vragen stelt.
En de negenenveertigste vraag is:
Wat is jouw top-3 van mooiste boeken uit 2015?

Neil Gaiman - Sandman: Overture

Zeer verrast door deze schrijver die na vijfentwintig zichzelf nogmaals weet te overtreffen bij het vertellen van een oerverhaal van zijn geesteskind Sandman waarin het duidelijk wordt hoe het allemaal zo gekomen is.

Daarnaast zijn de tekeningen van J.H. Williams III van zo'n wonderlijk hoge kwaliteit, dat alleen deze op zichzelf al de moeite waard zijn om het boek voor aan te schaffen.



Sandra Smallenburg - Expeditie Land Art

Dit jaar heb ik kennis gemaakt met het fenomeen landschapskunst. Eerst in Nederland en daarna via een tentoonstelling in Amersfoort met voornamelijk Amerikaanse landschapskunst.

Deze kunstvorm spreekt mij enorm aan en het boek van Sandra Smallenburg is met een grote hoeveelheid beeldmateriaal en persoonlijk commentaar zonder snobistisch te zijn, een rijke aanvulling voor mijn nieuw gevonden interesse.


 Amanda Palmer - The Art of Asking

Ik kan me niet heugen zoveel tranen vergoten te hebben als bij dit boek. En het waren geen tranen van droefheid maar van ontroering, van opeens zo geraakt worden, van herkenning, van het gevoel toch niet alleen te zijn in hoe ik de wereld zie.

In The Art of Asking vertelt Amanda Palmer over haar leven en hoe zij met bepaalde situaties omgegaan is. Haar weg door het bestaan, heeft mij geïnspireerd om bepaalde hobbels te nemen die mij al langere tijd blokkeerden. Wat wil je nog meer van een boek?


Karl Ove Knausgård - Mijn Strijd
Al vele jaren had ik deze boeken in top-10 stapels zien liggen. Het waren lange tijd hardcovers en daar houd ik niet zo van. Dit jaar trof ik de paperpacks en ben in de eerste begonnen. Het was bijna gelijk raak. Dit is een manier van schrijven waar ik van houd.

Karl Over Knausgård beschrijft in zes delen zijn leven. Dit jaar heb ik daar de eerste vier van gelezen. De boeken zijn niet chronologisch maar meer thematisch opgebouwd. Hierdoor overlappen soms delen met elkaar en krijg je als lezer het gevoel dat je steeds meer van dit leven in elkaar kan schuiven.

Dat de schrijver een generatiegenoot van mij is, helpt voor mij zeker mee. Qua tijdsgeest is er veel herkenning. Daarnaast spreekt mij de Scandinavische cultuur mij altijd al aan. Daar voel ik mij op een of andere manier vanzelf mee verwant.



En dan wil ik hierbij Peter Pellenaar hartelijk danken voor de vragen van dit jaar. Hierdoor heb ik elke week weer eens ongedwongen over het een en ander kunnen nadenken en had ik een mooie gelegenheid om af en toe mijn geest te laten associëren naar een bijpassend tekeningetje. Het ongedwongen maakt het makkelijk om met plezier te kunnen antwoorden en zo weet ik dat een top-3 bij Peter alleen een aanwijzing is en geen vaststaande norm. Peter, dank je wel.

En natuurlijk ben ik zeer benieuwd met welke vragen Hendrik-Jan volgend jaar gaat brengen in alweer het vierde jaar van #50books.


Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...