De naam Philip Huff bleef maar opvallen en ik wist maar niet waarom. Nu ben ik erachter dat het de naam Paul Huf is waarmee ik in de war ben, een bekende Nederlandse fotograaf. Dit is wel de reden dat ik op de Deventer Boekenmarkt vorig jaar dit boek heb opgepakt. Ik had toen ook nog geen idee dat het net uit was. Het exemplaar lag er alleen maar zo goedkoop omdat het papier aan alle kanten ingedeukt is maar zonder dat het onleesbaar is geworden.
De voorkant vind ik bijzonder uitgevoerd. Claire Witteveen heeft negen bij negen (deurvorm) rechthoekjes in wit en verschillende sterkte rood allerlei deuren/trappen/ramen getekend en wanneer je er met je vingers overheen gaat dan voel je het reliëf. Een fijne voorkant om langer naar te kijken.
Zonder ook maar iets te weten waar het boek over gaat, ben ik begonnen te lezen. Het duurde even voordat ik doorhad in wat voor heftig verhaal ik terecht was gekomen. Omdat het in de tweede persoon enkelvoud is geschreven, wist ik ook een tijd niet hoe ik dat nu moest invoelen. Door de je-vorm was het net alsof het verhaal me werd opgelegd terwijl ik dat helemaal niet wilde. Uiteindelijk heb ik me erbij neergelegd en het geïnterpreteerd als iemand die dit vertelt in de je-vorm om het van zich af te schrijven en het niet te dichtbij wil laten komen terwijl hij wel degelijk de persoon is die het is overkomen.
Een jongen groeit op met zijn oudere zus en jongere broer in een gezin met twee extreem ruziënde ouders waarbij geweld niet uit de weg wordt gegaan. Deze agressie botvieren de ouders niet alleen op elkaar maar ook steeds meer op de kinderen. In het boek volgen we de jongen die dit ondergaat, ouder wordt, het huis uitgaat en worstelt met wat deze opvoeding met hem gedaan heeft.
Als lezer voelde ik voortdurend die ingehouden woede en machteloosheid zelfs in zulke mate dat ik zelf wel tegen die ouders wilde schreeuwen dat ze op moesten houden. Vooral wanneer deze ouders keer op keer laten merken dat zijzelf niet inzien dat zij verantwoordelijk zijn voor wat er met het gezin is gebeurd en dit bij de kinderen neerleggen. En het knappe van de auteur vind ik dat het nergens sentimenteel wordt of heel expliciet. Vooral dit laatste zorgde er bij mij voor dat het tijdens het lezen onder mijn huid ging zitten.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Monstress Vol. 4 The Chosen - Marjorie Liu & Sana Takeda
Het vierde deel alweer. En dit keer met minder uitleg van Professor Tam Tam maar dat lijkt ook minder nodig omdat in het verhaal zelf de ach...
-
In de serie Terloops uitgegeven door Van Oorschot is het dit maal Gerbrand Bakker die zijn verslag doet over een wandeling. Het gaat in dit ...
-
Een klassieker waar ik al mijn hele leven referenties naar zie maken maar nooit werkelijk wist waar men het dan over had. Op het moment dat ...
-
#50books is een initiatief van Petepel waarbij elke week een nieuwe boekvraag gesteld wordt zodat wij, gretige lezers, erover kunnen nade...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten