maandag 12 september 2016

#50books - 2016.37 The Sandman voor altijd

In deze vierde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Hendrik-Jan die dit jaar de vragen stelt.
En de zevenendertigste vraag is:
Van welk boek krijg je nooit genoeg?

Dat is wel een heel makkelijke vraag. Namelijk The Sandman van Neil Gaiman. Deze tiendelige graphic novel serie met onlangs nog een nulde boek toegevoegd en ook enkele spin offs heeft al jarenlang mijn hart gestolen.

Het is de combinatie van het overkoepelende verhaal, de teksten, de personages, de verhalen in de verhalen, de tekeningen, de stijlen van de verschillende tekenaars, de bijzonder creatieve belettering en de verwijzingen naar de bekende mythische en historische figuren die het geen moment saai maken. Ook al heb ik de reeks nu meerdere malen gelezen, er blijven telkens weer nieuwe details te ontdekken en door mijn inmiddels opgelopen levenservaring komen de filosofische vragen weer net even anders binnen. Het is alsof met elke herlezing weer een diepere laag wordt blootgelegd.


Ook is het de combinatie van humor, pracht, gruwelijkheid, ernst, menselijk- en godheid die deze boeken zo rijk laat zijn aan inhoud waardoor ik er altijd met een opgetogen gevoel aan denk. In deze boeken gebeurt iets. Iets belangrijks. Iets waar net niet de vinger op te leggen is zoals het leven zelf en daarom vraagt om herlezen te worden want wie weet dat het zich toch nog een keer prijs gaat geven.

En dan nog even over het hoofdpersonage, Klaas Vaak zoals wij hem in Nederland noemen, een van de Eeuwigen. Hij die zorgt voor de slaap en de dromen. In deze boeken afgebeeld als een knorrige, in zichzelf gekeerd persoon en daarmee niet zoals dit figuur anders wordt afgebeeld. Net zoals de Dood, zijn beeldschone gothic zus, die voor iedereen een vriendelijk woord over heeft.
Het zijn deze personages waar ik in de loop der jaren een enorm zwak voor heb gekregen. Ik kan er dan ook niet genoeg van krijgen als zij in een van deze boeken of op een andere manier oppoppen en ze in actie te zien.

The Sandman is een grahic novel reeks die voor altijd het striptekenen uit het minderwaardigheidshoekje heeft gehaald en boeiend is voor alle volwassenen die geïnteresseerd zijn in mythologie, Shakespeare en andersoortige geschiedenis.

(En nu stop ik met typen want ik kan hier nog uren over doorgaan)


Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...