dinsdag 28 februari 2017

De Bijbel Voor Ongelovigen (1) Het Begin Genesis - GuusKuijer


Bijbelverhalen. Op een of andere manier blijven die vragen om gelezen en verteld te worden.

Mijn eerste bewuste kennismaking met deze verhalen was bij de EO-televisie waarbij een verteller zijn verhaal werd begeleid door aquarelachtige tekeningen.  Het was net te muf voor de flitsende televisie. Vervolgens ging ik zelf in het Oude Testament lezen maar kwam daar niet echt doorheen. Veel later kocht ik een Prisma Pocket waarin de bekendste verhalen werden naverteld. Daar werd ik toch wel zo boos van omdat het in mijn ogen racisme op  grote schaal in de hand werkt en bol staat van onrechtvaardigheden. Ik besloot er nooit meer iets van te willen lezen.

En toen was daar opeens de bijbel voor ongelovigen door Guus Kuijer. Guus Kuijer zal de eerste schrijver zijn die ik als kind bewust heb gezien bij een signeersessie en bij wie ik voor geen goud mijn exemplaar van Grote mensen daar kun je beter soep van koken durfde te laten signeren. Een boek dat lang een van mijn lievelingsboeken is geweest.
Juist deze schrijver heeft zich aan de Bijbelverhalen gewaagd. En ja, daar kon ik geen weerstand tegen bieden.

Omdat dit verhalen zijn die zeer geschikt zijn om met elkaar te delen was het idee al snel geboren om het aan elkaar voor te lezen, meestal gelijk na het eten nog zittend aan tafel zoals ook de Bijbel vroeger bij velen met de paplepel is ingegoten. En ja, het is een pareltje.

Precies daar waar ik zo boos van word bij de officiële geschriften en bij bepaalde navertellingen, is het deze bijbel die al dat voortrekken door God of onredelijkheden van God niet zo maar voor lief neemt. En ook de personages zoals Adam, Noah en Jakob worden niet zonder enige reflectie gepresenteerd. De avonturen van de hoofdrolspelers zijn zoals we die kennen, daar is niets aan veranderd. Maar wel is daar die andere bril waarmee naar de gebeurtenissen gekeken wordt en daarmee ook belicht. Voor mij zeker een verfrissende blik en zoveel meer te pruimen dan vele andere versies. Wat dat betreft is het ook wel een bijbel met precies de tijdsgeest van het heden.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...