zondag 26 november 2017

Clarkesworld Magazine Issue 134 November 2017

Deze maand in Clarkesworld Magazine zeven korte verhalen en vier non-fictie artikelen.

Nu ik al een aantal jaren elke maand een handjevol korte science fiction/fantasy verhalen lees, heb ik het idee kritischer te worden. Lang niet elk verhaal weet mij te boeien en op steeds meer heb ik wat aan te merken, lijkt het wel. Ergens vind ik dat wel jammer. Het is veel fijner om overal de schoonheid in te kunnen zien maar aan de andere kant gaat het gevoel wel dieper als er meer kwalitatief ervaren kan worden.

Dit nummer begint met een aantal verhalen waar ik niet zo over te spreken ben. De ideeën kunnen dan wel aardig zijn, de uitwerking is mij veel te makkelijk of zelfs belabberd.

Dit geldt niet voor Who Won the Battle of Arsia Mons? geschreven door Sue Burke. Het eerste verhaal waar ik heel snel door gegrepen werd. De vorm is van een informatief artikel in een kwaliteitskrant van hoe iets zo gekomen is waarbij een aantal spelers en bijstanders van de gebeurtenis aan het woord komen. Beetje bij beetje wordt zo uit de doeken gedaan hoe het kwam dat er op Mars een aantal robots met elkaar in gevecht zijn geraakt. Niet alleen is dit gevecht spannend maar zijn het ook vooral de politieke omstandigheden op aarde, die dit verhaal zo de moeite waard maakt. Heel knap geschreven.

Daryl Gregory heeft Second Person, Present Tense geschreven. Een meisje is overleden aan een overdosis en is weer tot leven gewekt, alleen is zij niet meer wie zij was. Op een intrigerende manier laat de schrijver op deze manier de zoektocht naar identiteit plaatsvinden en naar wat het nu precies is dat het lichaam aanstuurt. Zijn dat onze hersenen? Maar zijn we dan onze hersenen? En zijn we ons lichaam? Mooi verpakt in dit korte verhaal.

De uitsmijter is dit keer Martian Blood geschreven door Allen M. Steele. Als de mensheid al een tijdje op Mars bivakeert, voornamelijk Mars als toeristische trekpleister gebruikt, is het een wetenschapper die op onderzoek uitgaat of de oorspronkelijke bewoners van Mars en de mens genetisch aan elkaar verwant zijn. Het verhaal is geschreven vanuit een op Mars geboren toeristengids. Hij brengt de wetenschapper in contact met de oorspronkelijke bewoners. Vooral zijn eigen kijk op de mens geeft haarfijn de kritiek op onze samenleving weer. Precies waar sterke science fiction voor bedoeld is, in mijn ogen. Lezen dus.


 

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...