zaterdag 27 juli 2019

Clarkesworld Magazine Issue 154 July 2019

Naast de gebruikelijke Amerikaanse bijdrages, dit keer ook een verhaal uit Singapore, China, Korea en Chili in het juli-nummer van Clarkesworld Magazine. En het is door deze diversiteit dat dit tijdschrift mij  blijft boeien.

Naast de zeven korte verhalen, ook weer vier non-fictie artikelen. Daarbij wordt onder andere ingegaan op de invloed van WOI op Lord of the Ring van Tolkien. Wel vaker wordt de invloed van WOII op het werk van Tolkien genoemd maar in dit artikel Tolkien and World War I legt Carrie Sessarego juist een ander verband. Interessant om deze invalshoek eens te bekijken.

In The Visible Frontier  laat Grace Seybold mensen de wil van God in de sterren lezen en laat ze geloven dat mensen na hun dood naar de sterren gaan. Zij speelt met het idee om een leergierige jongen te leren hoe het werkelijk in elkaar steekt en hoe hij daar op reageert. Het doet me denken aan The Matrix waarbij lang niet iedereen de rode pil aankan en liever in onwetendheid wil blijven. Een thema dat misschien nu nog wel actueler is dan ooit. Wij kunnen van alles te weten komen maar voor een deel blijven we onze hoofden in het zand steken. Misschien wel heel menselijk. Of het de mensheid doet overleven, zal de tijd leren.

En zo wist One in a Million geschreven door de Chileense Rodrigo Juri mij ook aan het denken te zetten over de mensheid. In dit verhaal heersen de AI's de wereld en geven de mensen de keuze om ook AI te worden of mens te blijven. Kiezen ze om mens te blijven dan worden ze naar een aparte planeet getransporteerd om daar verder te leven. De mogelijkheid om AI te worden blijft altijd open. Rodrigo Juri beschrijft hoe mensen verschillend op deze situatie reageren waarbij zelfdestructie niet geschuwd wordt. De manier waarop hij de mensheid beschrijft is zeer geloofwaardig en het maakt me maar weer extra bewust van het feit dat het een wonder is dat we al zo lang relatief vreedzaam samenleven.


 

Geen opmerkingen:

Why my cat is more impressive than your baby - The Oatmeal

Wat kan ik hier nog over zeggen? Het is humor die mij enorm ligt maar die soms ook tegen het flauwe aanzit en me dan bijna stoort. Dan komt ...